i) WIKI
4 PRINT

January 30, 2006

Top Stories

Trade hall roof collapses in
Poland

At least 65 people
Mhave died, and at
least 145 were
injured when a
roof collapsed at

a trade hall in
Katowice, Poland. Over 100
people are still feared to be
trapped in the rubble.

Aboriginal Sovereignty Day

Declared
@: fi Representatives of
/} ; \ Australian Aboriginal
‘? 4* -*..}Soverelgn Nations at a
w: gatherlng in Canberra,
> have declared that the
26th of January would be known
as Aboriginal Sovereignty Day.

Featured story

Bloggers investigate social
networking websites
Bloggers have begun
investigations into MySpace and
Facebook, two new "social
networking" sites of explosive
popularity among teenagers and
college students.

Wikipedia Current Events

« ABC World News Tonight co-
anchor Bob Woodruff and
cameraman Doug Vogt are
seriously injured by an
improvised explosive device near
Taji, Iraq.

«An explosion in a firecracker
warehouse killed 16 people in
Henan on Chinese New Year.

The free-content news source that you can write!

Wikipedia Current Events

-Tarja Halonen is re-elected in the
second round of the Finnish
presidential election with 51.8%
of the votes, defeating the other
candidate Sauli Niinistd.

Rare snow storm in Portugal
Today an uncommon snow storm
covered much of Portugal. Apart
from mountainous regions, snow is
usually a rare vision in this south
European country. This being due
to its flat terrain and mild
mediterranean climate. However,
January 2006 saw a cold wave
sweeping across Europe, and since
early morning snow fell in seaside
towns like Figueira da Foz, in
central Portugal, and the storm
reached record south locations
such as Algarve.

Lisbon, the portuguese capital,
saw snow for the first time in 52
years. Other towns with a record
snowfall were Leiria, Santarém,
Evora, Setubal, Portalegre,
Sesimbra, Palmela, Fatima,
Pombal, Abrantes, Torres Novas
and Ourém.

Highways and roads were closed in
much of central and south
Portugal. In Montejunto, one
hundred people were evacuated
from their vehicles. The storm
caused electricity to be cut in Elvas
and other parts of the Alentejo
region. A number of car accidents
and fallen trees were reported to
have only resulted in minor
injuries. In Lisbon, the city
government demanded subway
stations to remain open overnight,

Page 1

so that homeless people could find
shelter.

At 1500GMT, phone companies

saw a record level of calls and text
messages due to surprised people
contacting and warning eachother.

Bob Woodruff injured by
improvised explosive device in
Iraq

ABC News anchorman Bob
Woodruff and his camera operator
Doug Vogt have been seriously
injured in an explosion. Early
reports indicate that both men
sustained head injuries in the
blast.

Woodruff was evacuated to the
Balad Airbase 68 kilometers north
of Bagdad and is currently
undergoing surgery. "Bob and
Doug are in serious condition and
are being treated at a U.S. military
hospital in Iraqg," ABC said in a
statement.

Reports say Woodruff was taping a
report inside an Iraqi mechanized
military vehicle near Taji, Iraq
when the vehicle ran over and
detonated an improvised explosive
device. ABC also reports that
exchanges of small arms fire took
place shortly after the explosion.
MSNBC reports that Woodruff and
Vogt were wearing body armor and
helmets when the explosion
occurred, measures that may turn
out to have saved their lives. The
Associated Press is reporting that
the two men were standing in the
hatch of the vehicle at the time of
the explosion, and that no other
people were injured.

If you would like to write, publish or edit articles, visit en.wikinews.org



http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

Woodruff and Vogt had been
embedded with the 4th Infantry
Division that was accompanying
an Iragi Army unit.

ABC also said that both Woodruff
and Vogt were wearing body
armor and helmets.

The U.S. military headquarters in
Baghdad has confirmed the attack
took place. However, no further
information has been made
available.

Vogt, a 46-year-old Canadian
based in France, is an Emmy-
award winning camerman for ABC
News with 25 years of experience.

According to the Committee to
Protect Journalists, 61 journalists
have been killed in the line of duty
in Iraq since the U.S.-led invasion
in 2003.

Woodruff became the permament
co-anchor of ABC's World News
Tonight, with Elizabeth Vargas on
January 3, 2006, replacing the late
Peter Jennings.

Firefighters find burning body
parts in oil drums

New South Wales Rural Fire
Service officers called to
extinguish a small bushfire in the
Tomerong State Forest, about 210
kilometers south of Sydney,
discovered two oil drums
containing burning body parts.

The firefighters called nearby
Nowra police who established
several crime scenes in the area.
It is believed the drums contained
the remains of two people who
police believe lived in the area.

NSW Police Superintendent Kyle
Stewart told the ABC that officers
were confronted with an horrific
scene. "[It was a] fairly horrific

Wikinews

scene, the two bodies were on fire
at the time, or the barrels in which
they were located, were on fire
when the RFS responded and
certainly that doesn't add to the
pleasantness of the situation," he
said.

A 27-year-old man and a 36-year-
old woman have presented
themselves to police. Police say
they are assisting detectives with
their inquiries.

World celebrates Chinese new
year

Millions of people celebrated the
arrival of the Chinese Year of the
Dog, throughout the world's time
zones.

Chinese families spent New Year's
Eve cleaning their houses to get
rid of bad luck from the past year,
before celebrating with reunion
dinners.

Throughout China and the worlds
Chinatowns, Dragon dancers

danced and fireworks went off to
mark the arrival of the new year.

In the Chinese lunar calendar, the
Chinese Year of the Dog ends on

Febuary 17, 2007, making it 385

days long, or 13 months. The last
time a Chinese year was this long
was in 1944,

Corby's star withess convicted
of rape

John Patrick Ford, the Australian
prisoner who testified at Schapelle
Corby’s Bali drug trafficking trial,
has been convicted of 11 charges
relating to the rape and assault of
a woman.

Ford’s trial was postponed to allow
him to travel to Bali in the custody
of Australian Federal Police officers
to testify that he had overheard a
jailhouse confession. Ford alleged
he had heard another prisoner

Page 2

claim ownership of the marijuana
found in Corby’s possession. He
told the Balinese court that Corby
was the victim of an Australian
domestic inter-airport drug-
smuggling operation. She is
currently serving a 20-year prison
term after being convicted in that
case.

In December 2005, a County
Court jury convicted Ford of 11
charges, including rape,
intentionally causing injury,
threatening to inflict serious injury,
false imprisonment, aggravated
burglary, burglary, making threats
to kill and stalking, but a
suppression order issued by the
court prevented publication of the
convictions until the pre-
sentencing hearing on Friday,
January 27, 2006.

Ford’s lawyer, Tom Danos, told the
hearing that Corby had written to
Ford thanking him for risking his
own welfare by agreeing to testify.
Danos urged the court to be
lenient in sentencing Ford,
claiming that his victim had
effectively forgiven him for his
crimes and that he deserved a
lighter sentence for co-operating
with authorities investigating the
Corby case.

Ford has been attacked twice in
jail since testifying at Corby’s Bali
trial. Since returning from Bali in
March, 2005, Ford has remained in
protective custody, to prevent
further attacks. Danos claimed
that this would make any jail
sentence particularly difficult for
his client.

County Court Judge Margaret
Rizkalla adjourned the pre-
sentencing hearing to a date yet
to be set.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

Australian government hopes
to establish triage by phone
The Australian federal government
hopes to slash hospital emergency
department waiting queues by
setting up a 24-hour national
medical hotline.

A government source said that the
National Health Call Centre
Network would be manned by
registered triage nurses 24-hours
a day, 7-days a week. Triage
nurses would perform a diagnosis
over the phone based upon the
description given by the patient.
The patient would then be referred
to the nearest emergency
department, their local GP or
pharmacy - as determined by the
nurse.

The issue is expected to be
discussed at next month's Council
of Australian Governments (COAG)
meeting in Canberra. It is believed
that the states and territories are
supportive of the system.

If agreed upon by COAG, the
service will be jointly funded by
state/territory and the
commonwealth governments at a
cost of $40 million a year. The
service would take 18 months to
setup.

The service will be ran from a
centralised call centre and be
managed by a private contractor.

Julia Gillard, the opposition's
spokeswoman for health said any
national call service needed to be
linked with local GPs and medical
services.

Gillard claims that under a Labor
government, an after-hours "Pizza
Hut" style service would be
implemented, with a single
national number connecting to a
local call centre.

Wikinews

"You would be talking to people in
the locality you are in and who
know the local services," she said

The Australian Medical Association,
an organisation representing more
than 27,000 doctors in Australia
has slammed the proposal saying
it will only deter people from
seeking appropriate medical
treatment.

Amélie Mauresmo wins
Australian Open

French tennis champion Amélie
Mauresmo yesterday won her first
Grand Slam title at the Australian
Open in Melbourne. Mauresmo was
winning 6-1 2-0 when her
opponent, Belgian player Justine
Henin-Hardenne, retired, citing a
stomach complaint.

After winning a rally in the second
game of the second set, Henin-
Hardenne approached the umpire
and complained of feeling unwell.
She then consulted her trainer
before returning to the court. After
losing two points, she approached
the net and told Mauresmo she
was too ill to continue, ending the
game in 52 minutes.

Henin-Hardenne apologised to her
opponent, the tournament
organisers and a disappointed
crowd of 15,452 people. “I'm
feeling very disappointed for sure
to end the tournament this way. I
am feeling very sick and couldn’t
stay longer and continue,” she
said.

She later told a press conference
that she believed anti-
inflammatory medication she had
been taking for a shoulder injury
had made her feel ill and left her
with no energy. "I felt it when I
woke up, but I tried. I knew at the
beginning of the match that I
could not win it,” she said.

Page 3

Henin-Hardenne’s retirement gave
Mauresmo her third victory by
default in the tournament. She
reached the fourth round after
Dutch player Michaella Krajicek
retired with heat exhaustion. In
the semi-final, Mauresmo was
again the beneficiary of a
retirement when Belgian player
Kim Clijsters retired with an ankle
injury.

Until now, 26-year-old Mauresmo
was the only former world no.1 to
never have won a Grand Slam
title. She said in a post-match
interview that when she returns
home to her base in Geneva,
Switzerland, she will toast the win
with a bottle of 1937 Chateau
d'Yguem wine which she has been
saving to celebrate her first grand
slam title.

"I bought a bottle about three or
four years ago. Very good one.
Very old one also. I keep it. I
thought, "You know, this one is
going to be for my Grand Slam,
my first Grand Slam title,"" she
said.

Mauresmo’s win comes seven
years after the then unseeded
player reached the 1999 Australian
Open final, the last time she has
reached a Grand Slam final. She
lost to Martina Hingis and was
berated by the press and several
players for her muscular build and
for acknowledging her then
partner, Sylvie Bourdon, believing
if they were open about their
relationship, people would be less
inclined to gossip. At the time,
Lindsay Davenport complained
that playing Mauresmo was like
playing against a male player.
While Martina Hingis accused her
of being “half a man.”

Henin-Hardenne’s retirement is
the first time a player has retired
from a women’s Grand Slam final

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

since Brazil’'s Maria Bueno retired
in 1966 during a final against
Australia’s Margaret Smith Court.

Mauresmo is now ranked world
no.2 and is the first Frenchwoman
to win an Australian Open since
Mary Pierce won in 1995,
Mauresmo takes home the
Australian Open trophy and prize
money of $AU1,220,000, while
Henin-Hardenne walked away with
the runner-up prize money of
$AU610,000.

Documents allege U.S. Army
kidnapped wives of enemy
fighters

United States military documents
indicate that the U.S. Army has
taken and incarcerated wives of
suspected enemy fighters for
"leveraging" purposes against their
husbands; but Lt. Col. Barry
Johnson, a U.S. command
spokesman, said only Iragi women
who pose an "imperative threat"
are being held.

A U.S. intelligence officer claimed
that, in one instance, the young
mother of a nursing baby was
locked up and in another case, one
American colonel suggested to
another colonel that they lure the
husband of a kidnapped wife by
putting a note on the family's door
telling him "to come get his wife."

Female detentions by coalition
forces have become more of an
issue since kidnappers seized
American journalist Jill Carroll and
demanded that all Iragi women
detainees be freed.

Thursday the U.S. military did free
five women. All of the released
women had been accused of
"aiding terrorists or planting
explosives," but an Iraqi
government commission found
there was insufficient evidence to
continue holding them.

Wikinews

Hind al-Salehi, an Iragi human
rights activist, claims that U.S.
units sometimes detained wives to
pressure men into turning
themselves in.

Busho Ibrahim Ali, Iraq's deputy
justice minister, denied Ali's claims
and said hostage-holding was a
tactic used under the regime of
Saddam Hussein and that "we are
not Saddam."

However, newly released Pentagon
documents said; "During the pre-
operation brief it was
recommended by TF personnel
that if the wife were present, she
be detained and held in order to
leverage the primary target's
surrender," wrote a 14-year
veteran intelligence officer. The
intelligence officer said he
objected, but that when they
raided the house a senior
sergeant, who was the team
leader, seized her anyway.

"The 28-year-old woman had three
young children at the house, one
being as young as six months and
still nursing," the intelligence
officer wrote.

In the released documents most
names and signatures are blacked
out.

In a second e-mail, a staff officer
asked another officer, "What are
you guys doing to try to get the
husband — have you tacked a
note on the door and challenged
him to come get his wife?"

The deputy commander of the
brigade advised his higher
command two days later, "As each
day goes by, I get more input that
these gals have some info and/or
will result in getting the husband.
These ladies fought back
extremely hard during the original

Page 4

detention. They have shown
indications of deceit and
misinformation."

The reply was, "CG wants the
husband."(CG meaning
commanding general).

Johnson said this indicated
justification for the detention of
the woman, "It is clear the unit
believed the females detained had
substantial knowledge of insurgent
activity and warranted being held."

FDA approves therapeutic use
of insulin inhalant

The United States Food and Drug
Administration (FDA) approved the
use of an inhalable form of insulin
for treating both forms of diabetes
in adults. The product,
manufactured by Pfizer Inc. is
called Exubera and is a inhaled
powder form of recombinant
short-acting human insulin
(rDNA).

Insulin is a hormone produced by
the pancreas that, when released
into the blood, controls the upper
limits of glucose presence in the
bloodstream. Diabetics cannot
produce (enough) insulin on their
own, and have to control their
blood sugars by appropriate diet,
exercise and medication.
Untreated Diabetes can have a
serious adverse effect on health, it
can lead to higher risk of
cardiovascular disease, kidney
failure, retinal damage and
diabetic shock, which can be fatal.
Insulin has been used for the
treatment of diabetes for many
years now, but some patients find
it difficult (and costly) to use as it
has to be injected into the body,
usually several times a day.
Currently, about five million
Americans take insulin injections.
Also, the use of any form of insulin
can cause blood sugar to drop
below safe levels, a condition

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

called hypoglycemia. As a result,
the use of insulin must be
accompanied by a careful and
regular monitoring of blood sugar
levels.

The FDA has issued guidelines that
the inhalable form should not be
used by smokers, patients with
asthma, bronchitis, or emphysema
as tests have shown that its use
can reduce the breathing capacity
of the lungs. Other side effects
associated with Exubera therapy
seen in clinical trials included
cough, shortness of breath, sore
throat, and dry mouth. The FDA
has given its approval on the basis
of safety studies of short-term use
and studies of its effects over
long-term use are underway.

Pfizer has said the product
wouldn't be widely available until
June or July and that exact prices
haven't been set. A Pfizer
spokesperson has said that the
price will be "competitive" to
injected insulin.

Trade hall roof collapses in
Poland

The roof of a trade hall in Chorzéw
near Katowice, Poland has
collapsed. Officials said there are
at least 66 fatalities and at least
160 people were injured. More
than 125 people are still believed
to be trapped inside the building.

"Luckily nothing happened to me,
but I saw a macabre scene, as
people tried to break windows in
order to get out. People were
hitting the panes with chairs, but
the windows were unbreakable.
One of the panes finally broke,
and they started to get out by the
window," said survivor Franciszek
Kowal.

Victims have been transported to
hospitals in the mining area.

Wikinews

The trade hall was holding a
pigeon exhibition [1] and the
collapse is believed to have been
caused by large amounts of snow
on the roof. At least 500 people
were believed to be inside when
the roof collapsed.

Jaroslaw Wojtasik a spokeman for
the Katowice fire brigade said,
"the weight of snow likely caused
the roof to cave in at about 5:30
p.m., less than two hours before
the event was scheduled to close
for the evening."

"From our crisis centres, we have
found there are about 20 fatalities.
We don't know if foreigners are
among them," said Andrzej Gaska,
spokesman for the regional police
department.

Rescuers are concerned that
people trapped may die from
hypothermia due to the freezing
temperatures (currently about -15
degrees Celsius in Chorzéw ).

People standing outisde the
building were helping rescuers and
those that were injured into
emergency vehicles.

Aboriginal Sovereignty Day
Declared

Representatives of Australian
Aboriginal Sovereign Nations at a
gathering in Canberra, have
declared that the 26th of January
would be known as Aboriginal
Sovereignty Day. January 26th
(Australia Day) is Australia's
official national day -
commemorating the landing of the
First Fleet in Sydney Cove in 1788.

While the rest of the country
celebrated the Australia Day
holiday with medals, barbecues,
fireworks and beer under the
Union Jack, hundreds of people at
the Aboriginal Tent Embassy in
Canberra lit a ceremonial fire and

Page 5

discussed the land that once
belonged to their ancestors.

Indigenous Australians
communities, past and present

Indigeneous Elders have gathered
this week at the Aboriginal Tent
Embassy for the Corroboree for
Sovereignty convergence, in
response to what they say is the
continual Government threat to
control the historical Tent Embassy
site.

The gathering identified the 34
year-old Tent Embassy on the
grounds of Old Parliament House
in Canberra, as a significant place
of social, spiritual and political
importance to Aboriginal Peoples -
a symbol of the assertion of
Aboriginal Sovereignty. The
Aboriginal Embassy, not
considered an official embassy by
the Australian government, has
come under review recently in a
bid to remove the campsite and
dwellings originally founded on
Australia Day in 1972.

The Tent Embassy calls on all
Aboriginal Sovereign Nations to
"stand up against the illegal
occupation of our country and
continue to resist the oppression
of our people." The Tent Embassy
say that "until there is true justice
for our people, these issues will
not go away and we will continue
to resist."

Members of the Embassy will take
a sacred fire to Melbourne in
March for the 2006 "Stolenwealth
Games" campaign, in an effort to
highlight the plight of Aboriginal
people. The fire will contain a
"message of peace, healing and
justice, and create a focal point for
unfinished business."

The group calls on all Aboriginal
Nations to send representatives to

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

the Embassy to commemorate and
review the issues of Land Rights in
Australia. The Tent Embassy also
announced the establishment of
the National Tribal Law Council.

Indigenous leaders, including Marji
Thorpe, Gary Foley, Robbie Thorpe
and Michael Mansell claim that
Native Title and Reconciliation
haven't adequately addressed
Indigenous rights. They say:
"Native Title has mainly embroiled
Indigenous peoples in complex
legal processes where they have
(generally unsuccessfully) had to
prove their fundamental human
rights to the land."

The campaigners, known as the
Black GST, say the process "puts
the onus on Indigenous peoples to
somehow prove continuous
connection with their land, an
impossible task in many situations
given the effects of our
dispossession and attempted
genocide."

On Australia Day the diverse and
vibrant group marched peacefully
through Canberra, gathered at the
Embassy on the lawns in front of
Old Parliament House and called
for recognition of indigenous
sovereignty over the land.

Australain Aboriginal Flag

"We're wanting to let all the people
know that all the land in Australia
has been given back to the
Aboriginal people... and the
sovereignty now lies with all
Aboriginal nations," a
spokesperson Robert Corowa said
at the Embassy.

To many Indigenous and Non-
Indigenous people, Australia Day
was is labelled "Invasion Day" - in
recognition of the colonisation of
the continent by the British, he
said. "We call it invasion day. The

Wikinews

most important thing is that
everybody in Australia who's now
living here... we strongly
encourage them to come to the
Aboriginal Tent Embassy and place
a leaf in our fire."

Legal director of the Tasmanian
Aboriginal Centre (TAC), Michael
Mansell, says the current Australia
Day celebrations should be
scrapped and a new national day
chosen. Mansell said Australia Day
would forever remain a racist blot
on Australia's political landscape
as long as the event was held on
the anniversary of the landing of
the First Fleet.

"There can never be reconciliation
between whites and Aborigines so
long as the anniversary of the
coming of white people is the basis
for celebrating Australia Day," he
said. "A fair and just society
cannot be built on celebrating
gains by one race at the expense
of another."

Mr Mansell has also reported the
theft of an Aboriginal sign from
the TAC premises. The sign
reading: "AUSTRALIA DAY Yes,
let’s celebrate: MURDER,
INVASION, RAPE, THEFT" was
removed on the 25th of January
hours after being installed on the
Launceston premises.

Mansell says that he will replace
the sign in an effort to "the
obvious need to expose the myth,
as expressed in the national
anthem, that Australia is a free
and fair country" and called for
"white society" to punish the
offenders.

"This is another instance of the
continuing trend in Tasmania of
racist attacks on both people and
property by extreme elements of
white society who don't like the
truth, who don't like Aborigines

Page 6

and other races. As with the racial
attacks on middle Eastern people
in Sydney, these Tasmanian
incidents show how Australia
under the Howard government is
becoming more openly
xenophobic," he said.

Activists in Brisbane yesterday
burned an Australian flag to
protest against celebrations
marking European settlement in
Australia. Around 300 protesters
staged an "Invasion Day"
demonstration. Queensland
Premier Peter Beattie condemned
the action.

"I don't care whether they're black
or white ... I don't believe we
should burn the Australian flag,
particularly at this time (when) we
all know we live in an unsettled
world," he said.

One protester said he believed the
wrong flag had been burned: "I
just felt deep down that it should
have been the British flag they
burnt not the Australian one."

The Tasmanian Aboriginal Centre
has strongly opposed the
compulsory singing of the
Australian national anthem in
schools.

NSW Premier Morris Iemma wants
to make it compulsory for NSW
schoolchildren to sing the national
anthem each day before class. The
plan has strong support from both
sides of Parliament in Tasmania as
well as the Multicultural Council of
Australia and the Australian
National Flag Association.

However some Aboriginal support
groups say forcing the singing of
the national anthem diminishes
individual enthusiasm for
participation.

Michael Mansell says, "more

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

importantly, the anthem is about
the white people and immigrants
and excludes Aborigines." He said
the words "for we are young and
free" were a clear reference to the
last 200 years of colonisation by
Europeans and dismissed the
ownership of the country by
Aboriginal people.

West Papuans refugees forced
to fly 4000ks despite
tuberculosis fears

West Papuan asylum seekers who
arrived in Australia last week,
were forced to make a 4000
kilometre journey to Christmas
Island despite suspicions they had
tuberculosis. The West Papuans
were herded on to an RAAF
Hercules last week and flown to
Christmas Island.

Two of the group, a man and his
child, have now been flown the
2,600 kilometres to Perth, Western
Australia from the remote Indian
Ocean island. Air force personnel
had initially refused to fly them,
concerned that the flight crew's
health would be at risk.

"It's a complete farce, absurd"
said one health official. "It has not
only posed an unnecessary health
risk, it has been hideously
expensive."

The West Papuans were among a
group of 43 refugees found last
week on the far north-west coast
of Cape York in Queensland. They
had made a five-day journey from
the Indonesian province in an
outrigger canoe. They arrived with
banners accusing Indonesia's
military in the province ruled by
Jakarta of genocide and
intimidation. Their 25m traditional
boat was fitted with an outboard
motor and was flying the outlawed
West Papuan flag.

Amid media scrutiny and the

Wikinews

disapproval of the Indonesian
Government, the boat people
underwent health checks before
being sent to Chrismas Island. X-
rays and other medical
examinations strongly indicated
that at least one man had
tuberculosis, yet the group were
flown to Australia's Christmas
Island Immigration Detention
Centre.

Upon landing at the Island, health
officials recommended the patients
be transferred to Perth. However,
the crew of the RAAF Hercules
refused to take them, saying they
were not "adequately equipped".

A Department of Immigration
spokesman (DIMIA) said an
alternative flight was arranged. "At
this stage there has been no
positive diagnosis for
tuberculosis," the spokesman said.

The removal of the asylum seekers
to Christmas Island has been met
with fierce criticism from many
refugee rights groups and
opposition parties, who say it was
impractical, potentially
traumatising and hugely
expensive. The Immigration
Department says it has
interviewed most of the asylum
seekers but won't say if they have
made formal asylum claims.

Rallies in Sydney, Melbourne,
Darwin, Canberra and Brisbane
were held this week, in support of
the West Papuan asylum seekers.
Refugee rights advocates
protested the forced transfer to
the remote Christmas Island
facility.

Melbourne auxiliary bishop Hilton
Deakin told about 130 people
demonstrating outside DIMIA
headquarters in Melbourne that,
"we know that already the
Indonesian authorities, in

Page 7

Canberra and beyond, are trying
to get to them."

Yet the he Indonesian embassy in
Canberra denied making any
approach, saying: "I can
guarantee that there has been no
contact whatsoever, it hadn't been
requested, it was never even
sought."

But the Immigration Department
has confirmed that "a junior
delegation" from the embassy
went to Weipa last Thursday
seeking access to the asylum
seekers. A spokesman for the
Immigration Department said the
Indonesians arrived in Weipa on
Thursday but by then the Papuans
had already been put on a plane
for Christmas Island. The West
Papuans were told they had a right
to Indonesian consular assistance
if they choose. "Not one has
chosen to do so," the spokesman
said.

"The majority of these 43 people
are leaders for free expression and
self-determination and possible
independence because of the
oppression from which they
suffer," Bishop Deakin said.
"Massacres, rapes and all the rest
of it have gone on in that country
for almost 30 years."

He called on the Australian
Government to cancel its training
program with the Indonesian
military.

Democrats leader Lyn Allison said
the Australian Government had
"got it wrong on this issue". The
43 asylum seekers had been
"whisked off" before they could tell
their story, she said.

Greens Senator Kerry Nettle has

called on the government to grant
access to Papuan asylum seekers.
The senator says they should not

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

be in detention and they certainly
should be allowed to communicate
with the outside world.

Senator Nettle will go to Christmas
Island this weekend to meet the
imprisoned West Papuans. She
said the immigration department
is obligated under the Migration
Act to allow her to meet them.

Meanwhile New Zealand Greens
have offered to take the asylum
seekers. "New Zealand can show
the Howard government how to be
compassionate, as we did back in
2001 when we took some Afghan
asylum seekers from the Tampa,"
the New Zealand Green Party
Foreign Affairs Spokesperson Keith
Locke says.

"It is shocking that the West
Papuan refugees, having survived
450 kilometres of open water in a
flimsy craft, are now bundled off
to a Christmas Island detention
camp - well out of range of those
Australians who wish to help
them," he said.

"Under refugee law these Papuans
deserve special consideration,
having come directly from their
claimed country of persecution,
Indonesia, not via a third country,
as is the case with most asylum
seekers in this part of the world.

"The Papuans certain have a good
prima facie case. I know from my
own visit to West Papua last April
that there is substantial and
ongoing harassment of the local
people, particularly those who
assert their right to political self-
determination," said Mr Locke.

On Friday last week Indonesian
security forces shot dead one
Papuan protester, and wounded
two others, in the Paniai district,
where the 43 asylum seekers
originate.

Wikinews

Bloggers investigate social
networking websites

The humble beginnings of many
popular Web services, such as
Google, LiveJournal, and Yahoo!,
are well-documented and available
on their websites, and frequently
recounted in news stories about
the firms. These websites are also
scrutinized for any perceived
violations of users' privacy or
other basic rights.

However, until recently no
investigation had been done into
MySpace and Facebook, two new
"social networking" sites of
explosive popularity among
teenagers and college students.
American bloggers, using Google
and financial records, have begun
investigations into the origins and
policies of these sites, making
some claims that the site owners
explicitly deny.

Facebook

Facebook was founded by Mark
Zuckerberg, an individual web
developer looking to make friends
at Harvard University. Although
Facebook has been sued by
ConnectU.com for allegedly
copying its concept and data,
Facebook is actually the first
worldwide college network on the
Internet. As one of the most
popular college websites, Facebook
is notable for its lack of prominent
advertising. It quickly accumulated
$50,000 in debt in 2004, and it
took nearly a year for it to begin
turning a profit, so clearly it
needed a large amount of venture
capital.

In August 2005, independent
blogger Josh Smith theorized that
Facebook could actually be a data-
gathering operation. He
determined that Facebook received
its initial funding from Peter Thiel,
which he named as co-author of

Page 8

the book "The Diversity Myth",
which argues that
"multiculturalism" is used to
promote social intolerance on
American college campuses. Smith
also found that Facebook also
received $13 million in funding
from "Accel Partners", a firm
whose manager James Breyer
formerly served as the chairman
of In-Q-Tel, a venture capital firm
operated by the United States
Central Intelligence Agency.

However, both Accel Partners and
Peter Thiel have invested in many
dot-com companies. Peter Thiel is
the co-founder of PayPal, and
James Breyer has done extensive
work in Silicon Valley.
Investigating a firm's sources of
venture capital has not often led
to breakthrough exposes in the
past.

More importantly, Smith
discovered clauses in Facebook's
current Privacy Policy which state
that they "may share your
information with third parties,
including responsible companies
with which we have a
relationship". The Privacy Policy
also warns that "Facebook also
collects information about you
from other sources, such as
newspapers and instant
messaging services. This
information is gathered regardless
of your use of the Web Site."
Other bloggers have also called
attention to this ambiguous
statement, which seems to point
towards a Facebook conspiracy
theory. User "tomd" at the Reddit
news website noted that "these
sites provide possibly the most
accurate and easiest to use
resource for mining information
about groups of people.”

According to Chris Hughes,
spokesperson for Facebook,
The clause you reference in the

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

privacy agreement is leftover from
an outdated version of the privacy
policy which is currently being
updated. We used to have a
couple features on the site that
aren't still there, such as collecting
users' away messages from AIM (if
they said they wanted it) and
displaying mentions of their names
in campus newspapers (again,
upon request). That clause will not
be included in the upcoming
version of the privacy policy which
will be released in the next couple
of weeks.

The main issue surrounding
Facebook is one of trust. Privacy
advocates on the Web are always
wary of any website that asks for
detailed personal information, and
Facebook takes this to the
extreme by displaying entire social
networks. However, most
Facebook users seem to trust it
deeply, providing full friends lists,
phone numbers, and personal
photo albums.

MySpace

Trent Lapinski, another blogger,
began an investigation into
MySpace in July 2005, when it was
acquired by Rupert Murdoch's
News Corporation, parent
company of FOX News. MySpace
does not often receive criticism
about privacy issues, as its users
typically do not give out last
names or other personal
information, but its company
history is more interesting.
Lapinski was threatened with a
lawsuit by MySpace's legal team
when he let them know about his
investigation, but on January 4, he
decided to come forward with the
details anyway.

MySpace expressed interest in
commenting on this Wikinews
article but did not respond by
press time.

Wikinews

MySpace's CEO Chris DeWolfe and
its most prominent spokesperson
Tom Anderson first met in 1999 at
Xdrive Technologies, a dot-com
startup which gave away free
storage space to Internet users.
DeWolfe and Anderson went on to
work together at ResponseBase,
LLC., which was acquired by
eUniverse, Inc., which later
became Intermix Media. The
relationship between these three
companies is tangled indeed, and
involves the MySpace name itself.
According to Chris DeWolfe, "the
general MySpace site" was
launched in September 2003. Tom
Anderson claims that "MySpace
was a creative idea before it was a
business." However, long before
MySpace became a social
networking website, the name
MySpace and the domain
myspace.com had been used by
ResponseBase for their profitable
newsletter about "Freebies, Deals,
& Discounts", and a free disk
space host similar to Xdrive.
Newsgroup archives show multiple
messages linking to copyrighted
files hosted on MySpace. In 2001,
MySpace's spokesperson was
quoted in an article about "warez".
The Internet Archive has backups
of MySpace.com going back to
1999, but these cannot be
accessed because MySpace's
current owners have blocked the
Internet Archive specifically from
accessing the site.

One newsgroup message from
2001 documents the transition
from MySpace to ResponseBase:
Got more steaming piles of spam
from "Media Now!" aka
"responsebase.com". The specific
username that the spams were
sent to was only given to a specific
company (freediskspace.com, later
myspace.com) for their use only.
Unfortunately they sold it, even
though my business relationship
with them ended in May 2001

Page 9

when they discontinued the
service I was using. Apparently
they couldn't pay their bills and
sold their list to spammers.

Actually, MySpace had simply shut
down and become ResponseBase--
as evidenced by the "Freebies"
newsletter above. ResponseBase
also used a list of 8 million e-mail
addresses purchased from Xdrive
for their newsletters. In 2002,
ResponseBase was booted from
their ISP as an illicit spam
organization-- with Tom Anderson
himself listed as their billing
contact. And later still,
ResponseBase would be renamed
to MySpace.

In 2002, DeWolfe went on to
become a director of "Fog Cutter
Capital Group", whose CEOQO,
Andrew Wiederhorn, was convicted
of income tax and pension felonies
and sentenced to prison. Fog
Cutter continued to pay
Wiederhorn a salary of $350,000
per month for 18 months while he
sat in jail. Wiederhorn's wife,
Tiffany Wiederhorn, is on the
board of directors at MySpace's
parent company Intermix Media.

Intermix Media itself has a tangled
history. In 2004, Intermix (then
operating as eUniverse) was
named as a spammer organization
on USENET. It purchased
ResponseBase, shut down its
operations, and reformed it as
MySpace. On April 28, 2005,
Intermix was sued by the State of
New York for installing malicious
spyware over the Internet.
According to their press release:
The Attorney General documented
at least ten separate web sites
from which Intermix or its agents
were downloading spyware,
providing either no warning or
other misleading disclosures. In
this way, Intermix and its agents
downloaded more than 3.7 million

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Monday, January 30, 2006

programs to New Yorkers alone,
and tens of millions more to users
across the nation.

Intermix also went to great
lengths to protect the spyware and
adware it secretly installed. The
programs were hidden in unlikely
locations on the computer and
could not be removed through a
computer's "Add/Remove"
function. In addition, the programs
omitted "un-install" applications,
and even reinstalled themselves
after being deleted.

Just before the adware
investigation was announced,
Intermix's primary investors sold
$25,000,000 worth of Intermix
stock at roughly $8 per share.
When the attorney general
announced the investigation,
Intermix stock fell to $4 per share.
Intermix's former CEO, Brad
Greenspan, has accused Intermix
investors of insider trading.

Soon afterwards, the spyware
issue was settled out of court;
Intermix paid $7.5 million to the
State of New York.

According to The Economist, "As
an internet business,
MySpace.com considers itself to be
an entirely new breed ... The
community has grown virally, with
no advertising." However, this
leaves one crucial question
unanswered: without advertising,
how did the site become popular in
the first place?

Today in History
1649 - King Charles I was
beheaded for high treason in front
of the Banqueting House in London
during the English Civil War.
1820 - Edward Bransfield of the
Royal Navy landed on the
mainland of Antarctica.
1933 - Adolf Hitler was sworn in as
Chancellor of Germany.
1948 - Nathuram Godse bowed

Wikinews

before Mahatma Gandhi, wished
him well, then shot him to death
with a Beretta pistol.
1968 - Vietham War: Viet Cong
forces launched the Tét Offensive
on Vietnamese New Year's Day.

Quote of the Day
"The only thing we have to fear is
fear itself — nameless,
unreasoning, unjustified terror
which paralyzes needed efforts to
convert retreat into advance." ~
Franklin D. Roosevelt

About Wikinews

We are a group of volunteer
journalists whose mission is to
create a diverse community
where citizens from around the
globe (including you) can
collaborate to report the news on
a wide variety of current events.
By making our content
perpetually available for free
redistribution and use, we hope
to contribute to a global digital
commons.

Got news and no computer?
Call the Wikinews Hotline
+1-866-653-4265
(toll-free in the U.S.)
+1-202-742-5918
(outside the U.S.)

License

This work is licensed under the
Creative Commons Attribution
License. Articles published in this
Print edition were created by
Wikinewsies.

To view a copy of this license, visit:
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/
or send a letter to

Creative Commons

543 Howard Street, 5th Floor

San Francisco, California, 94105, USA

Audio Wikinews

Audio Wikinews is a free non
point-of-view news radio program

recorded daily.
http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Audio

Page 10

About Wikinews

About Wikinews Print Edition

For more information about

Wikinews Print Edition visit:
http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Print

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

