i) WIKI
4 PRINT

March 31, 2006

Top Stories

Captors release American
journalist Jill Carroll

American journalist, Jill Carroll,
28, has been released. Carroll
had been held captive for 82 days
before she was dropped off by
unknown individuals in the
western Amariyah district of
Baghdad.

Nigeria arrests Charles Taylor
for war crimes trial

Yesterday in Nigeria, former
Liberian president Charles Taylor
was arrested after being caught
trying to flee the country. Nigeria
had announced that it would
allow Taylor's transfer to Liberia
at the request of the new Liberian
president Ellen Johnson-Sirleaf.

Featured story

Buffalo, N.Y. hotel proposal
gets final approval by city
Planning Board

In an unanimous vote, the City of
Buffalo's Planning Board
approved the EImwood Village
Hotel proposal. Although the
meeting was not a "public
hearing", citizens lashed out at
the board members for not
letting them speak.

Wikipedia Current Events

- Jamaican Prime Minister Portia
Simpson Miller is sworn in,
becoming the first woman to lead
the Commonwealth of Jamaica.

«Jill Carroll, a Christian Science
Monitor journalist abducted in
Irag on January 7, is released.

The free-content news source that you can write!

Wikipedia Current Events

-Janjaweed militias cross over the
Chad-Sudan border and attack
Chadian villagers in the city of
Moudeina, but are beaten back
by the Chadian military.

‘U.S. Secretary of State
Condoleezza Rice's visit to a
mosque as part of her visit to
northwestern England is
cancelled because of anti-war
protests.

*NASA and the Russian Federal
Space Agency launch the
thirteenth mission to the
International Space Station when
Expedition 13 takes off. This
mission marks the first time a
Brazilian has been in space.

-An outage of Optus B1 after
realignment knocks out Sky TV's
pay TV to an estimated 650,000
New Zealanders. Conflicting
reports suggest the outage could
be fixed within a few hours or
could be permanent as the
satellite may be missing

Luxembourg, India spar over
Arcelor takeover bid

Several weeks ago Netherlands
based company Mittal Steel made
a takeover bid towards Arcelor,
prompting legislation from
Luxembourg (5.6% owners of
Arcelor, the largest stockholders)
and cries of discrimination from
India.

Mittal is owned by the world's fifth
wealthist man, Laskshmi Mittal, an
Indian. After the takeover bid the
Luxembourg Chamber of
Commerce attempted to introduce

Page 1

new rules that would stop
companies with less than 25% of
thier shares in free from float
making a cash and bid offer for a
company whose location is in
Luxembourg. India news reports
then claimed that this was a
discriminatory action because
Laskshmi Mittal is an Indian.

Luxembourg officals have disputed
this, stating that their actions were
only due to the need to comply
with EU legislation. The countries
minister minister for economy and
foreign trade, Leannot Krecke,
stated "The government will have
no role in impeding the bid. We
intend to bring the takeover bill in
May to put in the best international
practices in our economy." Krecke
also stated that a similar bill will
have to be brought to the national
governments of each of the 25 EU
member nations so that they
complied with EU legislation.

Word of New Delhi's displeaseure
with Luxembourg's stance seems
to have been translated to
Luxembourg during a meeting that
the finance ministers of both
countries had in India.

Meanwhile, Mittal has announced
that it is prepared to cut the cash
portion of it's buyout offer. Mittal
will do so if Arcelor increases its
dividend to shareholders above the
80 cent market consensus. A
spokseman for Mittal stated: "If
Arcelor decides to distribute extra
cash to shareholders, we will
consider that as an advance
payment on our offer and adjust
the cash component of our offer

If you would like to write, publish or edit articles, visit en.wikinews.org



http://www.wikinews.org/

Friday, March 31, 2006

accordingly."

Fighting words exchanged in
Australian Parliament over
healthcare rebate

Fighting words were exchanged in
the Australian House of
Representatives over the matter of
the division of Medicare safety net
payments per electorate. The
Minister for Health and Ageing
Tony Abbott (Liberal, Warringah)
had introduced a policy that the
Government would pay Medicare
users up to a fixed amount -- the
safety net -- to help in addressing
"gaps" in certain payments which
Medicare would not cover, such as
certain hospital payments. The
Opposition was opposed to the
idea on efficacy counts.

Abbott was asked a Dorothy Dixer
in Question Time today about the
benefits of the safety net. He
alleged that criticism by the
Opposition Health spokeswoman
Julia Gillard (Labor, Lalor) that the
safety net favoured
Liberal/National Party coalition
electorates was misleading as it
was a Labor electorate, Grayndler
that received the "highest safety
net benefits per electorate".

This led Gillard to make a personal
explanation after Question Time,
stating that "the top four
electorates receiving money under
the Medicare safety net are
Wentworth, North Sydney,
Bradfield and Warringah" -- all
coalition electorates. The Leader of
the Opposition, Kim Beazley
(Labor, Brand), put a question to
the Speaker of the House, David
Hawker (Liberal, Wannon) asking
of the Speaker his "assurance that
no person is being deliberately
misled by the actions of any other
person".

Abbott had then interjected
towards Beazley, saying "You big

Wikinews

bellowing cow"; the Speaker asked
Abbott to withdraw, but Abbott
mentioned that "the Leader of the
Opposition regularly interjects
'pompous ass' and 'goose’, but I
am happy to withdraw". Beazley
then responded through the
Speaker saying of Abbott, "I think
that he is a sleazy, dummy-
spitting, little git."

Abbott then made a personal
explanation of his own, saying
"The safety net benefit per person
in the electorate of the member
for Grayndler was $591, the
highest in New South Wales...the
safety net benefit in the electorate
of Sydney was $589, the second
highest...the benefit in the
electorate of Lowe was $458, the
third highest".

The matter was not further raised
at the time, but after the Matter of
Public Importance debate, Gillard
moved a motion to suspend
standing orders which would
prevent Abbott from explaining his
earlier claim "when this claim is
totally untrue", to correct the
"grossly inaccurate and misleading
statement”, to "apologise to all
Members in this place" and to
"apologize to the Member for
Grayndler and his constituents".
Gillard also listed the amounts of
payments "released by the
Minister himself", that Wentworth
received $7.8 million, North
Sydney received $7.5 million,
Bradfield received $6.9 million,
Warringah received $6.3 million;
whereas Grayndler received only
$3.6 million. She attempted to
debate the motion but a gag
motion to silence Gillard was
moved and won because of
Government numbers. Anthony
Albanese, the Labor member for
Grayndler attempted to second the
motion but the gag was moved on
him as well. The final vote on the
motion was lost 55 to 79.

Page 2

U.S. actor Charlie Sheen
questions 9/11 theories
Charlie Sheen, appearing on cable
television news network station
CNN on March 24, questioned the
credibility of the theory that 19
hijackers caused all of the
destruction to the World Trade
Center.

Sheen said; "It seems to me like,
you know, 19 amateurs with box
cutters taking over four
commercial airliners and hitting 75
percent of their targets, that feels
like a conspiracy theory...I am an
American citizen that loves my
country....People want the truth.
They want the truth. And what's
been offered to us resembles
nothing of the sort."

In recounting his reaction on the
day of the event, Sheen said,"]
was up early and we were gonna
do a pre-shoot on Spin City, the
show I used to do. I was watching
the news and the north tower was
burning. There was a feeling, it
just didn't look like any
commercial jetliner I've flown on
any time in my life and then when
the buildings came down later on
that day I said to my brother, 'Call
me insane but did it sorta look like
those buildings came down in a
controlled demolition'?"

Writer Marc Jacobson, of the New
York magazine, who co-appeared
with Sheen on the same program
said in response; "Well, I think
he' s doing a reasonable rendition
of what other people that believe
in this stuff say. And when he says
he has his facts straight, I mean, I
think the facts are in question. I
mean, I think, just because you
know what it says on all of these
different Web sites doesn"t mean
that that™ s necessarily the fact.
That™ s the reason why the United
States government, with their
endless amounts of resources, let

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Friday, March 31, 2006

us down by not doing the proper
work on the 9/11 Commission.
That' s a real problem. : Well, you
know, but, I mean, it s just one of
those kind of things where do you
this work and nobody really cares,
but then Charlie Sheen is
interested, so then everybody is
interested, and that" s fine. You
know, obviously, this material
needs to be looked at again,
because there's been a lot of
problems with the 9/11
Commission report. People feel

it’ s not adequate. Most of the
people who had lost people during
that time feel it’ s not adequate.
And it" s just I think we " re living
in a truth vacuum, in a sense, that
any time there's a truth vacuum,
these ideas -- because people are
smart. They put two and two
together. Sometimes they get five;
sometimes they get 12, but
sometimes they get 11, like 9/11,
but sometimes they get four. And
the thing is that, if you have a
situation where the so-called facts
are covered up and aggressively
covered up, then you re going to
get these conspiracy theories."
One website is claiming that
Google had been censoring out
any news articles relating to
Sheen and 9/11 from it's search
engine.

Regarding the plane that hit the
Pentagon, Sheen also has
questions,"Just show us how this
particular plane pulled off these
maneuvers . . . It is up to us to
reveal the truth. It is up to us
because we owe it to the families,
we owe it to the victims, we owe it
to everyone's life who was
drastically altered, horrifically, that
day and forever. We owe it to
them to uncover what happened.”

While supporters of Sheen's
theories complain of a media
blackout; it seems that the more
highly regarded news sources

Wikinews

would rather not dignify Sheen
with coverage. Marina Hyde of the
The Guardian is an exception by
proposing a theory of her own with
regard to Sheen: "Frankly, with
dentistry as expensive as yours,
you simply can't afford to let The
Man stamp his jackboot down on
your face, and so it is that when
faced with the inquiry 'did Lee
Harvey Oswald act alone?', you
find yourself thinking: 'God, I
mean ... do any of us? Like, he
had to have people, you know? At
least an agent and a publicist.""

Tourist ferry sinks off Bah

rain coast; at least 44 dead

At approximately 8pm local time in
Bahrain, a ferry that was believed
to have been carrying about 150
tourists and locals is reported
missing and overturned off the
coast of Bahrain, near the Sheikh
Khalifa Causeway Bridge, Sitra and
the United States 5th Fleet has
been called into help with the
rescue.

Earlier reports from REUTERS
stated that at least 40 bodies have
been found, but ABC News reports
that at least 44 are dead.

"There are 52 survivors and there
are also 44 dead (bodies) that
were retrieved. So far, the
(rescue) operations continue. God
willing, there will be more
survivors rescued," said Bahrain's
Interior Minister Abdulla Al Khalifa.

One resident says that, "I have
seen at least 48 bodies" and ABC
News is reporting at least 44 dead,
however; "many on board were
rescued," a Bahraini official was
quoted as saying.

"The first report we received was
that a Dhow (a wooden boat) has
capsized. We are preparing a
helicopter to join the rescue. There
is no initial indication that this was

Page 3

an attack," said a U.S. NAVY
spokesman.

Court rules rubber-stamping
Thai election ballots not
required

With the actuall poll only days
away, Thailand's Administrative
Court has ruled against a new
requirement introduced by the
country's Election Commission.
Voters will not be forced to
complete ballots with a rubber
stamp and may instead use a pen.

Ruling that the change to require
the use of a rubber stamp is in
contravention of election law,
judge Anuwat Tharasawaeng
highlighted that election law does
not mandate how a mark must be
made on the ballot.

EU warns Microsoft:
forthcoming Vista risks
antitrust breach

The European Commission has
warned Microsoft that features the
company intends to include in its
next version of Windows known as
Windows Vista may breach the
European Union's antitrust laws.

The EU's commissioner in charge
of competition, Neelie Kroes,
wrote to Steve Ballmer CEO of
Microsoft last week informally
warning him that Microsoft's plans
to include security features,
search tools, copyright protection
services and an application to
create documents similar to
Adobe's PDF files into Vista would
violate European antitrust laws,
according to her spokesman
Jonathan Todd.

Mr. Todd said that the commission
was worried that features
Microsoft plans to include in Vista
may prevent customers from
choosing their own software
combinations. He emphasised that
the letter was not a signal of a

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Friday, March 31, 2006

formal antitrust inquiry into
Windows Vista.

The commission wrote the letter
following a letter from Microsoft
asking them to indicate if there
were any possible competition
issues with the new system. Mr.
Todd said: “We assume that
Microsoft has its own interests at
heart. It wants to launch another
product without having to worry
about the Commission instituting
various actions under antitrust
law.”

Microsoft's top lawyer in Europe,
Horacio Guttierez, said Wednesday
that adding such functions into the
operating system was essential if
Microsoft was to meet customer
demand. "I know consumers want
more secure computer systems,"
he said.

Windows Vista includes software
called Windows Defender, which
seeks out and removes spyware
and adware. Guttierez claims that
forcing Microsoft to sell Windows
without Defender "is a bit like
forcing BMW to sell cars without
airbags".

"We have a responsibility to make
our products better and more
secure for our customers," he
said.

Optus B1 outage leaves all
New Zealand Sky TV digital
subscribers without service

An outage of Optus B1, believed to
have occured due to a problem
during realignment has resulted in
a loss of service to all subscribers
of Sky TV New Zealand's Digital
pay TV service, an estimated
550,000 people. Sky TV's
terrestrial UHF service is
unaffected.

Users of the digital service see a
rain fade error message which is

Wikinews

the standard error message that
occurs when signal is lost on Sky's
Digital set-top boxes. Sky has
temporarily removed the
scrambling of their terrestrial UHF
Sky Sport channel, allowing
anyone able to receive the signal
to view the channel (regardless of
whether they are subscribers to
any of Sky's services). There are 3
other pay TV UHF channels
operated by Sky but none of the
others have been unscrambled.
Original media reports suggest the
unscrambling of Sky Sport 1 was
done as the NZ cricket award
ceremony was being held that
evening, however the channel
remains unscrambled after the end
of the awards ceremony. Sky
Sport 1 is probably one of the
most popular Sky channels and
provides coverage of rugby
including Super 14 matches which
will be played during the weekend
beginning in the evening of 31
March 2006.

The outage began at around 30
March 2006 1850 NZST and is
ongoing as at 31 March 2006 0755
NZST. However service has been
partially restored as of 0820 NZST.
It appears the satellite is still
under realignment as not all
channels work and with some the
signal quality is poor. Certain
channels that were available as of
0820 NZST were no longer
available as of 0835 NZST.

Sky's website briefly went down
and when it returned has been
modified to include a special front
page mentioning the outage. Their
phone service was was frequently
overloaded (engaged) and plays a
message mentioning the outage in
a continous loop with normal voice
prompts removed.

According to Sky's media release,
the Optus B1 is still contacting
Optus's ground stations and Optus

Page 4

is currently attempting to realign
the satellite. Early media reports
had indicated the satellite could be
uncontactable and a report on
TV3's nightly news programme
quoted experts suggesting that it
is possible the satellite potentially
could not be properly realigned.
Earlier reports had also quoted a
Sky spokesperson suggesting the
problem could be fixed by
midnight.

The outage has also affected other
services using the Optus B1
satellite believed to include some
air traffic control functions, some
interbank transmissions and also
the New Zealand Fire Service in-fill
paging service. Other broadcasters
using the satellite include TVNZ
who offer both their TV channels
free to air via the satellite and the
Australian ABC and SBS. JuiceTV, a
free-to-air terrestrial UHF music
channel provided by Sky is also
not broadcasting instead
displaying the rain-fade error
message. NASA TV which is
community broadcast in Auckland
is also affected as it originates
from a free to air broadcast from
the satellite.

It has also been reported that the
Radio Network analog radio
channels have been affected
throughout the country and that
users of Sky's MySky PVR box are
unable to use the box even to
watch prerecorded shows as the
box needs a connection to the
satellite to operate.

The TV3 nightly news programme
report also mentioned that several
pubs had had reduced patronage
due to the loss of the sport
broadcasting or racing. The New
Zealand Herald reported loss of
patronage in at least one pub.
However the TAB channel which
provides coverage of racing events
also broadcasts free to air on UHF

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Friday, March 31, 2006

in cooperation with Sky TV and
appeared unaffected at 2245 NZT.

The New Zealand Herald have
quoted Sky TV as staying they will
consider refunds when the
problem is fixed. Legally, most
ordinary consumers would
potentially be entitled to refunds
of some sort under the Consumer
Guarantees Act including for any
foresable losses, although this
would not apply to most
businesses. At 0700 NZT, the Sky
TV website was updated to include
the statement "A credit will be
applied to all customers whilst the
satellite is off air." A link was also
included providing instructions for
tuning in to Sky Sport via UHF.

The Optus B1 satellite is 14 year's
old and is considered in urgent
need of replacement as it lost it's
primary SCP on 21 May 2005 and
is how running on the one and
only backup SCP. It has an
intended lifespan of between 10 to
15 years. However the launch of
the replacement satellite of the
Optus D class was delayed in
August 2005 but are now intended
to be launched in June 2006.

Sky TV is the predominant pay TV
broadcaster in New Zealand and
the only one who use satellite. The
only other pay TV broadcaster of
any significance is TelstraClear
who operate a cable network in
Wellington and Christchurch
reaching an estimated 160,000
households with a reported 62,000
subscribers to their network (this
figure likely includes customers
who do not subcribe to their TV
service). They also provide access
to several of Sky's channels. World
TV offers several Asian channels
using the Sky Network. Mirchee TV
offer several channels targeting
the south Asian market via a
terrestrial setup using satellite
receiving equipement.

Wikinews

Cynthia McKinney (D-GA) and
officer tangle on the Hill

U.S. Representative Cynthia
McKinney (D-GA) allegedly
punched a Capitol Hill Police
Officer in the chest after he
grabbed her arm. The officer was
pursuing her after she failed to
pass through the metal detector,
which House Members are not
required to do.

McKinney has complained about
government security in the past.
She protested about being stopped
in 1993 and 1995. In 1996 and
1998, she complained that White
House security didn't treat her the
same as her white colleagues. At
one time, a security officer
mistook her 23-year-old white aide
for the congresswoman. She is
quoted on the Hill as having said,
at one, "I am absolutely sick and
tired of having to have my
appearance at the White House
validated by white people."

Captors release American
journalist Jill Carroll

Jill Carroll, an American journalist,
has been released by her captors
after having been held for 82
days.

Caroll was abducted on January 7,
2006 in Baghdad by gunmen and
was dropped off by unknown
individuals at the Iraqi Islamic
Party's branch office in the
western part of the Amariyah
district in Baghdad. Her translator
was killed during the abduction,
but her driver escaped.

Carroll is a freelance journalist
who writes for the Christian
Science Monitor.

"She was released this morning;
she's talked to her father and
she's fine. This is a wonderful
day," said David Cook, chief of The
Christian Science Monitor for the

Page 5

Washington bureau.

"She is OK. She is safe. She is
more or less scared. I told her
calm down and we would take care
of her," said Tariq al-Hashimi, the
party's secretary general.

"I'm really grateful she was
released and thank those who
worked hard for her release, and
we're glad she's alive," said United
States President George W. Bush.

Earlier, her captives threatened to
kill Carroll if all Iragi women
prisoners were not released from
prisons in Iraq.

"I am just happy to be free. I just
want to be with my family
quickly," said Carroll. "I was
treated well. It's important people
know that. I was not harmed, they
never said they would hit me."

Carroll had written that she had
gone to Jordan to "learn as much
about the region as possible
before the fighting began." She
arrived in the Middle East in in
2002 to cover the Iraq war.

"There was bound to be plenty of
parachute journalism once the war
started, and I didn't want to be a
part of that," added Carroll.

One week ago, three peace
activists were released during a
British-led operation in Iraqg. Jim
Loney and Harmeet Singh Sooden,
both Canadians and Norman
Kember a British man were
released on March 23, 2006. A
fourth member of the group, Tom
Fox from the U.S., was shot dead
and found earlier in March in
Baghdad. They were members of a
group called Christian Peacemaker
Teams.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Friday, March 31, 2006

Son charged with eye-gouging
attack on mother dies

A mentally ill New Zealand man
who had been accused this week
of biting off his elderly mother's
finger and gouging her eyes has
been found dead. The 41-year-old
man died in a mental health unit
in Hamilton overnight apparently
from natural causes, police said.

He was accused of having attacked
his 73-year old mother by biting
off a finger and gouging her eyes.
It is certain that she will become
blind in at least one eye. The man,
41, was due to appear in Rotorua
District Court earlier this week but
was not considered to be mentally
stable. He has been diagnosed
schizophrenic before.

Australian Federal Police raid
home over unauthorised
access to pay TV services
Australian Federal Police officers
reportedly raided the home in
Argenton, West of Newcastle, New
South Wales of a man suspected
of distibuting software to enable
unauthorised access to pay TV
services Foxtel and Austar.

A spokesperson for the Australian
Federal Police said that officers
seized computer equipment,
including an "external hardware
drive". The spokesperson said
police were assisted by Foxtel's
fraud invesigators and computer
forensic experts from Ferrier
Hodgson.

Debra Richards, Executive Director
of the Australian Subscription
Television Association, the
organisation which represents the
interests of Australian pay TV
service providers, said, "Industry
members are working
cooperatively through ASTRA to
address a problem that results in
lost revenue and resources that
would otherwise be used to grow

Wikinews

the Australian television and
production industries."

"The real victims here are the
consumers who are being
hoodwinked into being involved in
a criminal activity, often paying
more than they would otherwise
for a legitimate service," she said.

Nigeria arrests Charles Taylor
for war crimes trial

Yesterday in Nigeria, former
Liberian president Charles Taylor
was arrested after being caught
trying to flee the country. Nigeria
had announced that it would allow
Taylor's transfer to Liberia at the
request of the new Liberian
president Ellen Johnson-Sirleaf.
The government of Nigeria
reported Taylor to be missing on
Monday; they had made known
earlier that day that they would
not take responsibility for Taylor's
arrest or transfer. After his flight
however, he was arrested on the
border of Cameroon by Nigerian
authorities who transferred him to
Monrovia where he was met by UN
authorities who took him into
custody. He is to be tried by the
UN-backed War Crimes Court for
Sierra Leone in Freetown.

Richard Dicker, director of the
International Justice Program for
Human Rights Watch expressed
enthusiasm over Taylor's capture:
"This is an extraordinary moment
for the people of West Africa.
Taylor’s trial should bring long
awaited justice to the victims of
Sierra Leone’s brutal war and
promote the rule of law in a region
devastated by violence."

Chief prosecutor of the War Crimes
Court, Desmond De Silva,
commented: "Today is a
momentous occasion, an
important day for international
justice, the international
community, and above all the

Page 6

people of Sierra Leone." Taylor
was exiled to Nigeria in August of
2003 after leading Liberia into a
civil war.

Taylor will stand trial for allegedly
having the "greatest
responsibility” for war crimes,
crimes against humanity and other
violations of international law
perpetrated under his leadership;
the specific charges include
responsibility for murder, hostage
taking, extermination, rape,
murder, sexual slavery and use of
child soldiers.

Cyclone Glenda closes in on
Western Australia

The Australian Bureau of
Meterology has reported the
occurence of 100 Kilometres per
hour (62 miles per hour) winds
along the Pilbara Coast as Tropical
Cyclone Glenda closes in.

At 8PM WST Wedenesday night
(1200 UTC), the Bureau of
Meteorology reported that Glenda
had weakened and reclassified it
as a category 4 storm. The Bureau
of Meteorology expects Glenda will
cross the coast between Exmouth
and Karratha tonight.

The Bureau of Meteorology
predicts gale force winds gusting
upto 130 kilometres per hour (80
miles per hour) to develop in the
affected region during the day.
They predict that later, as the
cyclone nears the coast that winds
up to 250 kilometres an hour (155
miles per hour) will occur near the
cyclone centre.

The bureau also warns of the
possibility of a dangerous storm
surge between Karatha and
Onslow as the cyclone crosses the
coast.They warn that tides are
likely to rise above the normal
high tide make causing flooding
and damaging waves.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Friday, March 31, 2006

The Fire and Emergency Services
Authority of Western Australia has
placed residents in Karratha,
Roebourne, Point Samson,
Wickham, Dampier and Mardie on
red alert. Residents are advised
to:

Go to a welfare centre
immediately if they are not
already in a safe location

Park vehicles in a sheltered area
Stay in the strongest part of the
building they are in, away from
windows

Ensure pets and animals are safely
sheltered

Disconnect electrical appliances
and turn off gas valves

Ensure that neighbours have
received the warning

Stay indoors until given an "All
Clear with Caution" alert from
emergency services

FESA has issued a blue alert for
people between De Grey and
Whim Creek including Port
Hedland, South Hedland,
Pannawonica, Onslow and
Exmouth. A blue alert means that
residents should begin taking
precautions and making
preparations for a possible red
alert condition.

U.S.A. researchers report
plagiarism in Putin's
dissertation

Researchers at the Brookings
Institution, a non-profit think tank
located in Washington D.C., have
recently accused Russian President
Vladimir Putin of making improper
use of almost 16 pages and six
figures from a 1982 translation of
a 1978 textbook in his economics
dissertation. Strategic Planning
and Policy, written by University of
Pittsburgh professors William R.
King and David I. Cleland, was
published in 1979.

Brookings Institution researchers

Wikinews

Clifford Gaddy and Igor
Danchenko claim that Putin's
dissertation, which earned him a
candidate's degree in economics
from the St. Petersburg Mining
Institute, copies almost verbatim
from the text.

Gaddy states, "I'm convinced that
Putin did read that textbook. This
is exactly the style of governing
the country that he has used in
Russia. He's actually taking their
ideas and treating Russia as if it's
a corporation -- 'Russia
Incorporated.'™

Many Russian government officials
at the time would pay a
ghostwriter for such publications,
as gaining a degree could add
legitimacy to one's governing
policy. In that sense, it is possible
Putin bought or paid for the
dissertation and did not read over
- in essence, passing plagiarised
work off as his own, but not
himself committing plagiarism.
Gaddy states: "It's very clear he
never wrote the thing in the first
case, this is a clear diploma-mill-
type operation. This is a
dissertation, paid for, made-to-
order."

Although Gaddy and Danchenko
set out searching for Putin's views
on economics and sustainable
development, they noticed in
reading his dissertation that
certain sections seemed out of
place. The only English language
source in the text was King and
Cleland's book. In the translation
from Russia to English of the
dissertation, text was discovered
that came from that book without
credit.

King and Cleland have no plans to
sue.

Page 7

New Zealand declares 2007
switch of energy efficiency
strategy

The New Zealand Government's
energy efficiency strategy has
been considered uneffective and
will hence be replaced in 2007.
Energy Minister Trevor Mallard and
the Government's spokeswoman
on energy efficiency Jeanette
Fitzsimons announced that the
four-year-old National Energy
Efficiency and Conservation
Strategy would be revamped.
Originally, this strategy was meant
to achieve a 20 per cent
improvement of the energy
efficiency rate and increase
renewable energy supply by 30
petajoules until 2012.

Today in History
1854 - Commodore Matthew Perry
of the U.S. Navy signed the Treaty
of Kanagawa, forcing the opening
of Japanese ports to American
trade.
1889 - The Eiffel Tower was
inaugurated in Paris.

1903 - New Zealander inventor
Richard Pearse reportedly flew in
one of the first flying machines.

1917 - The Danish West Indies

became the U.S. Virgin Islands

after the United States paid

Denmark US$25 million for the

Caribbean islands.

1930 - Hollywood movie studios
instituted the Production Code to
avoid government censorship.
March 31 is César Chavez Day in
various U.S. states, Freedom Day
in Malta.

Quote of the Day
"When we are really honest with
ourselves we must admit that our
lives are all that really belong to
us. So, it is how we use our lives
that determines what kind of men
we are. It is my deepest belief that
only by giving our lives do we find
life." ~ Cesar Chavez

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org


http://www.wikinews.org/

Friday, March 31, 2006 Wikinews

About Wikinews

We are a group of volunteer
journalists whose mission is to
create a diverse community
where citizens from around the
globe (including you) can
collaborate to report the news on
a wide variety of current events.
By making our content
perpetually available for free
redistribution and use, we hope
to contribute to a global digital
commons.

Got news and no computer?
Call the Wikinews Hotline
+1-866-653-4265
(toll-free in the U.S.)
+1-202-742-5918
(outside the U.S.)

License

This work is licensed under the
Creative Commons Attribution
License. Articles published in this
Print edition were created by
Wikinewsies.

To view a copy of this license, visit:
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/
or send a letter to

Creative Commons

543 Howard Street, 5th Floor

San Francisco, California, 94105, USA

Audio Wikinews

Audio Wikinews is a free non
point-of-view news radio program
recorded daily.
http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Audio
About Wikinews Print Edition

For more information about

Wikinews Print Edition visit:
http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Print

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org

Page 8


http://www.wikinews.org/

