
July 27, 2005 The free-content news source that you can write! Page 1

Top Stories

Space Shuttle Discovery launches
Discovery roared
into the Florida
sky at 10:38AM
ET, 2 weeks after
the launch was
scrubbed due to a
faulty sensor.

WHO: China engaging in bird flu cover
up
The World Health
Organization's Beijing
spokesman has said that
the People's Republic of
China has withheld vital
information regarding

H5N1 outbreaks, a type of bird flu that is
infecting animals throughout Asia.

Featured story

Britain's Royal Windsor Castle to get
hydro-electric power plant
Windsor Castle, one of Queen Elizabeth II
of the United Kingdom's official
residences, is to get a hydro-electric power
scheme.

Wikipedia Current Events

• Several protesters have been injured
again in India on this second day of
protests. 

•The STS-114 Space Shuttle blasts off at
10:39 EST this morning. The NASA
commentator says during launch "Lift-off,
lift-off, and return to America's journey to
the Moon, Mars, and beyond". 

•Lebanese Christian Militia leader, Samir
Geagea, has been released from prison
after 11 years. 

•At least 1,000 protesters have staged a
demonstration outside the main US base of
Bagram in Afghanistan.

Wikipedia Current Events

• South Korean ambassador to USA, Hong
Seok-Hyun, resigns for alleged
involvement with slush fund scandal of
illegal donations during a presidential
campaign in 1997.

•Burma/Myanmar forgoes 2006
chairmanship of ASEAN.

Windows Vista faces possible trademark
challenges

Microsoft, the world's largest software
company, announced the name of its
forthcoming version of the Windows
operating system from its headquarters in
Redmond, Washington Friday. But in
choosing the name "Vista," Microsoft may
find itself in a legal fight.

Microsoft has made a name for itself in
legal circles as a company that fiercely
defends its trademarks and other intellectual
property. With the choice of "Vista," the
tables may turn as it may face allegations of
swiping another company's trademark.

It appears the Vista name has already been
taken by another high-tech company,
coincidentally also based in Redmond. A
few miles from the sprawling Microsoft
campus is Vista Incorporated, which has
operated a small business internet
interchange since it was founded by Wall
Data founder, John Wall in 2000. He was
suprised by his larger neighbor's move.

"We are going to consider our options and
talk to Microsoft," Wall said in an interview
with the Seattle Times. Wall reportedly has
not yet filed suit against Microsoft to stop it
from using the "Vista" name. An investor in
SCO, he does have other legal options aside

from law suits. Instead, he may offer to sell
the rights to the "Vista" name.

However, John Wall's company is not the
only business with claims on the name
"Vista." Many other tech companies use
"Vista" as product names. Additionally, a
wide-range of non-computer businesses
have the name reserved, including branded
products for sewing machines, elevators and
the dairy industry.

Microsoft announces name of new
version of Windows: Vista
Microsoft Corporation has announced that
the official name of the next version of its
Windows operating system will be
"Windows Vista". The system was formerly
referred to by the codename “Longhorn.”
 

Brian Valentine and Kevin Johnson announce
Windows Vista at the Microsoft Global Business

Conference in Atlanta

Brad Goldberg, the general manager of
Windows product development, said the
new name is aimed at "communicating the
idea of clarity." Microsoft has said that this
new version will include better graphics and
security.

Microsoft employee Don Lionetti tries out an early
version of Windows Vista.

Windows Vista is scheduled to launch in the
second half of 2006; this will make five
years after the launch of Windows XP, the

If you would like to write, publish or edit articles, visit en  .wikinews.org   



Wednesday, July 27, 2005 Wikinews Page 2

longest interim yet between releases of
Windows.
Additional details on Windows Vista will
be released at a developer's conference in
September. Beta testing of the software
targeted at developers and IT professionals
will begin on August 3.

Int'l Football: Liverpool beats Kaunas 

Liverpool earned the upper edge, in the
Champions League, Second Leg by beating
Lithuania's Kaunas, in dramaitic style.

The Reds were a goal down through
Giedrius Barevicius, who scored a close
range shot aganist José Reina. Within
minutes, Liverpool were back in the game
with a Steven Gerrard effort, headered by
Crouch and finshed off by Cisse. Liverpool
soon found their scoring touch, through a
corner which was converted into a goal by,
Jamie Carragher. It was his first in around 6
years.

The start of the second half saw captain,
Steven Gerrard, fouled in the box and
awarded a penalty. Steven took the chance,
and converted it with a goal which saw
Liverpool, three goals up, looking likely for
the win.

The game also marked the competitive
debut of Peter Crouch, who signed for
Liverpool for around £7 million. Mohamed
Sissoko, a former Valencia star, marked his
competitive debut for Liverpool with much
impact.

The game ended 3 - 1, it looks like
Liverpool have a great chance of winning
this leg, with 3 straight away goals.

The second leg is at Anfield, on Tuesday
2nd August 2005.

This article contains first-hand journalism
by a Wikinews Reporter

Neighbours of Niger also facing food
crisis

A food crisis is threatening three other
countries in the region of Niger — a
country facing severe food shortages after
drought and plagues of locusts — the
United Nations Office for the Coordination
of Humanitarian Affairs (OCHA) has
warned.

The three — Burkina Faso, Mali and
Mauritania — have been affected by
drought and plagues of locusts that engulfed
the Sahel region of West Africa last August.

About 6 million are short of food and
require food aid: 3.5 million from Niger; 1.1
million from Mali; 750,000 from
Mauritania; and 500,000 from Burkina
Faso.

Nigerian child starving due to nationwide food
shortage.

The United Nations — which has a
Consolidated Appeal for West Africa of just
under £196 million US dollars in aid for the
region this year — is expecting to feed
250,000 people shortly. In May, OCHA
made an additional flash appeal for
$16,191,000 US dollars.

Over the past few weeks, the media has
shown graphic images of the situation in
Niger. Jan Egelend, OCHA Under-Secerary
General and Emergency Relief Coordinator,
claims that the situation in the region prior
to this was largely ignored by the
international community, saying that: "Over
the last few days, the world has finally
woken up, but it took graphic images of
dying children for this to happen."

U.S. consumer confidence drops

The confidence of American consumers in
their economy has slipped unexpectedly in
July after it had risen the previous three
months.

The Consumer Confidence Index dropped
from 106.2 in June to 103.2 this July, the
Conference Board said in New York.
Analysts blame it on Amercians' increased
fear over job security, wage perspectives,
and rising gas prices.

But Lynn Franco, director of the board's
Consumer Research Center, said that's
nothing to be concerned about: "The overall

state of the economy remains healthy and
consumers' outlook suggests no storm
clouds on the short-term horizon."

In the last months, several large American
corporations have announced job cuts.
Among them are Eastman Kodak, Hewlett-
Packard, and Kimberly-Clark.

Private consumer spending is considered to
be the backbone of the U.S. economy since
it accounts for for two-thirds of its Gross
Domestic Product. However, in the last few
years, the correlation between consumer
confidence and actual retail sales has been
questioned since consumers were spending
money even when survey figures said they
wouldn't.

Last WWII Comanche 'code talker' dies

Charles Chibitty

The last surviving member of the group of
17 who served World War II as the
Comanche "code talkers" died in a Tulsa,
Oklahoma nursing home. Charles Chibitty
was 83 when he passed away July 20, 2005.

Chibitty was among the 14 Comanches who
landed with the D-Day invasion of
Normandy Beaches where they reported by
radio to division headquarters on the
progress of the landings. The Comanche
were dubbed code talkers because the
American Indian language has no written
record, and it was never broken by the
Germans during the war.

One of the first messages transmitted in
Comanche language during the landings
was "right beach, wrong place". It warned
soldiers they landed about a half mile from
their intended target. Chibitty served with a
unit that landed on Utah Beach on June 6,
1944.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 



Wednesday, July 27, 2005 Wikinews Page 3

Mr.Chibitty served with the rank of a
Corporal in the 4th Infantry Division that
engaged in the breakthrough of the
Siegfried line in Hurtgen Forest. His
division also saw action in the Battle of the
Bulge and the rescue of the "Lost
Battalion". His division was among the first
to undertake the liberation of Paris. Then
later, the 4th Infantry was the first to enter
Germany.

The Comanches, who came from the
Lawton area in Oklahoma, heard rumors of
a military plan to organize a native speaking
unit. He enlisted in 1941, and along with 19
others, they were trained for special duty by
the U.S. Army Signal Corps. All were sent
to Fort Benning, but three remained state-
side because they had dependents and
deployment in the mission was dangerous.

The U.S. declassified the code talker
program in 1968. Only 3 remained living at
the time. The French Government gave
special honors to the Comanches by
bestowing them with the Chevalier of the
National Order of Merit in 1989. Mr.
Chibitty was honored in 1999 when the
Pentagon bestowed on him the Knowlton
Award.

In a 1999 interview with the Armed Forces
Information Center, Chibitty said: "The
Navajo did the same thing. The Navajos
became code talkers about a year after the
Comanches, but there were over a hundred
of them because they had so much territory
[in the Pacific Theater] to cover."

Joe Holley of the Washington Post reports
this quote from Mr. Chibitty in 2002:

"It’s strange, but growing up as a child I
was forbidden speak my native language at
school. Later my country asked me to. My
language helped win the war, and that
makes me very proud. Very proud."

The funeral service was held today at
10:00am. He has three surviving
grandchildren.

U.S. magazine TV Guide to drop local
editions in makeover

After years of declining subscription rates,
the owners of U.S. magazine TV Guide
ordered a complete overhaul of the 52-year-
old publication. Gemstar-TV Guide

International, the corporate parent of the
magazine says the current format of the
magazine has caused it to become
unprofitable.

The cover of a past issue of TV Guide

The changes will be effective with the
October 15 issue. Lack of profitability has
been a point of contention between Gemstar
management and its largest shareholder,
Rupert Murdoch's News Corporation.

Included in the new design is a shift away
from detailed listings to more of a People or
Entertainment Weekly celebrity-focused
format. Included in that change will be the
elimination of the 140 localized editions of
TV Guide in favor of one national
publication with only "Eastern" and "Pacific"
times listed for program listings.

The magazine's owners noted that with the
advent of digital cable and satellite TV, more
viewers rely upon electronic program guides
provided free by the television service
provider than printed listings.

TV Guide officials say the current magazine
is 72 percent listing, printed on newsprint
and in black-and-white. The new version of
the magazine will be four-color and on
glossy paper.

A second change will be the magazine's size
as it moves from a digest-sized publication to
a full-sized glossy. The company expects the
larger edition will be more profitable against
competition such as People and US Weekly.
But that profitability may be at the expense
of national reach.

Although the magazine is getting physically
larger, according to reports, the readership is
expected to shrink. Gemstar expects many of
is subscribers not to renew with the new
format. Currently the TV Guide guarantees 9
million subscribers to its national advertisers.
According to reports, it is only guaranteeing

3.2 million subscribers to its revamped
publication once it hits newsstands.

Press freedom watchdog 'outraged' by
closure of Burundi radio station

The Burundian authorities have forcibly
shut down one of Burundi's most popular
independent radio stations, Radio Publique
Africain. The move came despite a
compromise deal agreed last week between
RPA and the Burundian authorities.

Burundi's National Communications
Council (CNC) had ordered the indefinite
suspension of RPA on July 15th, claiming
that its coverage of recent elections had
been biased, and that the radio station had
insulted them. The station's Director Alexis
Sinduhije rejected the allegations, and
Burundian media groups accused the CNC
of acting as a tool of political repression.
Following negotiations, the authorities lifted
the indefinite ban, after RPA agreed to a 2-
day suspension.

RPA went off air on Monday July 18th.
Broadcasts were resumed on Thursday
morning, but less than 48 hours later the
authorities were attempting to shut down
the station again.

Bujumbura journalist Gregoire Wakana,
writing on the the African news website
abarundi.org, reported a tense stand-off
outside the radio station on Friday
afternoon, as around 30 soldiers, led by
Colonel Ildephonse Mushwabure, tried to
gain entry. "The suspense lasted several
hours, and a large crowd gathered, with
several Burundian journalists coming to
watch the fate of their RPA colleagues".

Abarundi.org reports "widespread
indignation" over RPA's closure, with
onlookers shouting angrily at the authorities
as they moved in on the station. Some later
threw stones at a nearby building owned by
the Burundian President Domitien
Ndayizeye.

Abarundi.org notes that Colonel
Mushwabure is a controversial figure in
Burundi, after giving contradictory
statements to a UN inquiry over his
whereabouts during the 1993 coup led to
the assassination of the country's first
democratic president, Melchior Ndadaye.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 



Wednesday, July 27, 2005 Wikinews Page 4

Last month's elections were the first since
the coup, which plunged Burundi into more
than a decade of vicious, ethnically-charged
civil war.

Earlier this week, the head of the UN's
electoral unit in Burundi praised the
country's media, saying it had "masterfully
played its role of democratic watchdog by
helping Burundians to allay their fears and
go to the polls".

The dispute between RPA and the
Burundian government has been monitored
by the international press freedom watchdog
the Comittee to Protect Journalists (CPJ).

"RPA fell silent around 5 p.m. local time as
police broke into the station compound,
padlocked its studios, and cut off its
transmitter. It was not immediately clear if
any RPA staff had been arrested, although
one journalist told the CPJ in a brief phone
call, 'they are taking us to the police
station'", they announced in a press release
on Friday.

"No one is above the law. Sanctions must be
taken against whoever breaks the law...
African Public Radio continues to show its
lack of respect towards the authorities", the
National Communications Council chairman
Jean-Pierre Manda was quoted by Reuters
as saying on Saturday.

The council had accused RPA of giving
disproportionate coverage to the opposition
FDD party in recent elections.

The FDD heavily defeated President
Domitien Ndayizeye's FRODEBU party,
gaining a majority of seats in the country's
National Assembly, with 58% of the popular
vote. The party is now expected to form the
next government.

Abarundi.org reports that the men who
broke into the radio station were unable to
produce any kind of warrant. RPA's director
Alexis Sinduhije told Reuters he had
evidence Ndayizeye issued the order to shut
down the radio station, calling it "an abuse
of power".

"If they (the communication council)
believe I have insulted them, they must go to
court, but not punish the radio and the
public audience," Reuters quoted him as
saying.

"CPJ is outraged at the Burundian
authorities' failure to deliver on their
promise,", said CPJ Executive Director
Ann Cooper, in a press release. "We call on
President Ndayizeye to ensure that RPA
can resume broadcasting immediately,
allowing journalists to work freely without
fear of reprisal."
Quoting Burundi National Radio and
Television, BBC monitoring has reported
that President Domitien Ndayizeye met
representatives of a media organization on
Saturday to discuss the reopening of Radio
Publique Africaine.

The president reportedly decided to close
the radio in order to "safeguard the integrity
of state institutions."

Space Shuttle Discovery launches

The NASA Space Shuttle Discovery roared
into the Florida sky at 10:39AM ET (14:39
UTC), 2 weeks after the launch was
scrubbed due to a faulty sensor. The launch
was the start of the STS-114 mission,
which is planned to be completed on
August 7, 2005.

Solid rocket booster separation was
triggered two minutes and five seconds into
the flight after burnout of the putty-like fuel
packed inside each rocket. The firing of
explosive bolts freed the twin boosters
from the side of the external tank, allowing
them to peel away from the space shuttle.
Parachutes were then automatically
deployed from the boosters, allowing them
to slowly descend into the Atlantic Ocean
where they will be towed back to shore.

Discovery initiated the command for main
engine cutoff, or MECO, at the 8-minute,
23-second mark. MECO shuts down the
orbiter's three powerful engines in the rear
of Discovery after completing the "uphill"
climb into space.

With the ascent into space complete and fuel
onboard the external tank exhausted,
Discovery jettisoned the orange canister.
Following jettison, Commander Eileen
Collins pitched the orbiter up until the tank
could be sighted through the orbiter´s upper
windows. Mission Specialist Soichi
Noguchi then took digital photographs and
video of the external tank from a distance of
just 1,500 feet.

Inter lead race to snap-up Figo

Internazionale are understood to be on the
brink of snapping up Real Madrid star, Luis
Figo and are also thought to be leading the
race to sign him.
 
According to the Italian newspapwer
Gazzetta dello Sport, the 32-year-old
Portuguese right-side midfielder, who has
been a Liverpool F.C transfer target for
quite some time, is close to agreeing a deal
with Inter.

Reports in Spain, however, suggest Figo
will finally resolve his dispute with the
Madrid giants when he returns from the
club's pre-season tour of Japan later this
week, clearing the way for a move to
Merseyside.

Liverpool F.C. manager Rafael Benitez has
also revealed that he will buy a right-sided
midfielder before the start of the new
Premiership campaign.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 



Wednesday, July 27, 2005 Wikinews Page 5

"We are waiting for news, we have heard
nothing as yet," he said. "We are in
Lithuania and he is flying from Japan so
maybe we will hear something later in the
week."

Figo has been in dispute with Real over the
payment of the final year of his contract.

Liverpool are likely to offer Figo wages of
around £60,000 a week, if he does sign, but
Inter are also stepping up by stating that
they would give him around €3.5 Million
Euros a year.

Murderer of Dutch filmmaker van Gogh
gets life term

Mohammed Bouyeri, a radical Islamist who
was a member of the Hofstad Network, was
sentenced to life in prison by a court in
Amsterdam for the killing of the
controversial filmmaker Theo van Gogh in
November 2004.

Van Gogh was ambushed on an Amsterdam
street and shot repeatedly in chest before
Bouyeri stabbed him and slit his throat. The
judgment said that Bouyeri showed
"complete disregard for human life" and
butchered Van Gogh "mercilessly".

Bouyeri, a 27 year who holds joint Dutch-
Moroccan citizenship, claimed he acted on
behalf of Islam. He made a confession in the
courtroom and vowed he would "do it
again" if he had the chance.

Van Gogh had been a staunch critic of Islam
and its percieved mistreatment of women.
Van Gogh directed several movies critical
of Islam, most notably Submission in which
verses of the Qur'an were written on naked
women's bodies.

Brazilians call for arrest of UK policemen
after shooting death

Landless Workers' Movement (MST) protest
against Britains in front of United Kingdom

Embassy in Brazil. Photo: Lindomar Cruz/ABr.

The death of Brazilian-born Jean Charles de
Menezes in London on the 21st of July at
the hands of British police, who mistook
him for a terrorist, is being called an
"assassination" by the mayor of Gonzaga,
Brazil. "It's easy for Blair to apologize, but it
doesn't mean very much," said Mayor Julio
de Souza, referring to Metropolitan Police
commissioner Sir Ian Blair's description of
the incident as a "tragedy". "What happened
to English justice and England, a place
where police patrol unarmed?"

Brazil's Foreign Minister, Celso Amorin,
came to London and said president Luiz
Inacio Lula da Silva asked him "to take firm
measures to defend the interests of the
family of a Brazilian who died in an absurd
manner."

Brazilian protesters called for the arrest of
the policemen who shot Menezes, and are
also demanding the immediate return of the
victim's body, as traditionally in Brazil
bodies are buried within 24 hours of death.

According to witnesses, police pursued the
fleeing Menezes into a subway station and
held him to the ground before shooting him.
London was on heightened alert after the 7th
of July's deadly bombings.

A 5.6 Richter quake hits Western
Montana

A moderate earthquake shook western
Montana at 10:08 p.m. on Monday. No
immediate reports of damage have been
received by the United States Geological
Survey (USGS) and its National Earthquake
Information Center. The earthquake was
centered about 20 km (15 miles) north-
northeast of Dillon, and about 65 km (40
miles) south of Butte.

Bush likely to appoint Bolton during
congressional recess

John Bolton

As the US Senate is about to take its annual

August recess, they have not yet taken
action on the controversial United Nations
ambassador nomination of John Bolton.
With Congress gone and President Bush at
his ranch in Texas, White House press
secretary Scott McClellan, speaking
unofficially, hinted that Bush might exercise
his constitutional authority and post him to
the U.N. by use of a recess appointment.

The appointment would stand until January
2007 before it would once again become
subject to Senate confirmation.

The Bolton nomination was passed on to the
full Senate for consideration on March 17.
This was done without a favorable
recommendation from the Senate Foreign
Relations Committee.

Senators Joseph Biden (D-DE) and
Christopher Dodd (D-CT) succeeded twice
in leading Democrats to block efforts of
Republican chamber leaders to bring the
matter to a vote. Democrats raised questions
on whether Bolton abused subordinates
while acting in his role as undersecretary of
state, and whether he tried to pressure
intelligence analysts to issue reports that
conformed to his views. There was also the
question of Bolton’s past criticisms of the
body of the United Nations itself.

Democratic filibusters demanded of the
Bush administration that it release classified
information regarding the involvements of
Bolton in his position as the Undersecretary
of State for Arms Control and International
Security since May 11, 2001. In the past,
however, Senate confirmation was granted
him to fill positions in government posts on
four occasions.

With a week to go before recess, there are
no signs of a Senate breakthrough.

In 1998, former President Bill Clinton
selected Richard Holbrooke. In what some
have called "partisan bickering",
Republicans blocked Holbrooke for 14
months, before he was finally confirmed in
August 1999.

Rules may be bent to launch Discovery

With the problem with the fuel gauge still
unexplained NASA has announced that in
may bend some of its long-standing safety
rules to launch the Space Shuttle Discovery

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 



Wednesday, July 27, 2005 Wikinews Page 6

on time. NASA managers have decided to
launch with just three of the four fuel
gauges working if the problem reappears
Tuesday, however this would mean
disregarding the rule created in 1986 after
the Challenger explosion. In a press
conference on July 13, NASA officials
commented that they have never in the past
flown a shuttle with less than four sensors
working.

"There's very little in life that is 100 percent
guaranteed, and there's probably less in
rocket science that's 100 percent
guaranteed," deputy shuttle program
manager Wayne Hale said over the
weekend. "That is part of the risk we take."

Discovery and the crew of 7 are set to blast-
off for the International Space Station at
10:39 a.m. Tuesday morning. This will be
the first launch since the Space Shuttle
Columbia disaster two and a half years ago.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 



Wikinews Back Page

Today in History
1789 - The first U.S. federal government

agency, the Department of Foreign
Affairs, was established (later renamed the

Department of State).
1865 - A group of 153 Welsh settlers

arrived at Chubut Valley in Argentina's
Patagonia region.

1921 - University of Toronto researchers
led by Frederick Banting announced the

discovery of the hormone insulin.
1940 - Bugs Bunny debuted in the

animated cartoon A Wild Hare.
1996 - Centennial Olympic Park bombing:

A pipe bomb exploded during the 1996
Summer Olympics in Atlanta, Georgia,
United States, killing two and injuring

111.
July 27 is London Pride

Quote of the Day
"From quiet homes and first beginning,
Out to the undiscovered ends, There's

nothing worth the wear of winning, But
laughter and the love of friends." ~ Hilaire

Belloc

About Wikinews

We are a group of volunteer journalists
whose mission is to create a diverse
community where citizens from around
the globe (including you) can collaborate
to report the news on a wide variety of
current events.If you would like to write,
publish or edit articles, visit
en  .wikinews.org     

All stories on Wikinews are in the public
domain. By making our content
perpetually available for free
redistribution and use, we hope to
contribute to a global digital commons.
Wikinews also aims to write stories from
a neutral point of view.

Got news and no computer? 
Call the Wikinews Hotline

+1-866-653-4265 (toll-free in the U.S.)
+1-202-742-5918 (outside the U.S.)

Audio Wikinews

Audio Wikinews is a public domain, non
point-of-view news radio program
recorded daily. 
 http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Audio_Wikinews

About Wikinews Print Edition

For more information about Wikinews
Print Edition visit:
http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Print_edition

 


