
January 28, 2006 The free-content news source that you can write! Page 1

Top Stories

Hamas wins Palestinian 
election
Prime Minister, Ahmed Qurei of 
Fatah and his cabinet submitted 
their resignations when Hamas 
announced that it had an 
"outright majority" in the 132-
seat Palestinian Legislative 
Council.
Microsoft to licence Windows 
source code
Computer operating system giant 
to sell portions of its intellectual 
property to avoid European 
antitrust fines.

Featured story

Interview: Danny O'Brien of 
the Electronic Frontier 
Foundation
Danny O'Brien of the Electronic 
Frontier Foundation answers 
questions on a variety of topics 
related to freedom and privacy 
online in our exclusive in-depth 
interview.

Wikipedia Current Events

•Georgian President Mikhail 
Saakashvili pledges to end his 
country's energy crisis by 
importing Iranian natural gas. 
Starting Monday, Georgia will 
import 2 million m3 of gas a day 
at $120/m3, $10 more than for 
Russian gas. Georgia's supply of 
Russian gas has been interupted 
since Sunday due to pipeline 
explosions. Saakashvili has 
accused Moscow of sabotage for 
political gain.

Wikipedia Current Events

• French President Jacques Chirac 
falls for 'Canadian PM' radio 
prank. 

•European leaders remember the 
Holocaust, with the 61st 
anniverary of the liberation of the 
Auschwitz death camp.

•A 7.7 magnitude earthquake 
strikes the Banda Sea of eastern 
Indonesia. 

•Newly elected Prime Minister of 
Canada Stephen Harper, who has 
a history of asthma, seeks 
treatment for a chest cold at the 
Ottawa Hospital. 

•Johannes Rau, a prominent 
figure in post-war German politics 
and the country's first head of 
state to address Israel's 
parliament in German, has died. 
He was 75. 

•The world honours Mozart on his 
250th birthday anniversary 

Chantelle Wins Celebrity Big 
Brother
Chantelle Houghton has won the 
British reality TV show Celebrity 
Big Brother. Michael Barrymore 
came in second place.

Houghton, 22, was the only non-
celebrity on the show and was 
given a secret mission for four 
days by Big Brother to convince 
the other housemates she was a 
member of the fictional band 
"Kandy Floss".

The television show, aired on 
Channel 4 in the United Kingdom 
is a spin off of the popular series 

shown around the world. This 
series of the show started on 5 
January 2006 and lasted for 23 
days. There were 11 housemates, 
six of whom were evicted on the 
27 January 2006.

Unknown to either the audience 
nor the winner until her exit 
interview, Houghton won £25,000 
for winning the show and not 
being a Celebrity.

Also evicted on the 27th were:
Chantelle Houghton (non-celebrity 
promotions girl and Paris Hilton 
look-a-like) - Winner
Michael Barrymore (television 
broadcaster and comedian) - 
Runner Up: 2nd Place
Maggot (member of Goldie Lookin' 
Chain) - Runner Up: 3rd Place
Samuel Preston (lead singer of The 
Ordinary Boys) - Runner Up: 4th 
Place
Pete Burns (former Dead or Alive 
singer) - Runner Up: 5th Place
Traci Bingham (actress from 
Baywatch and model) - Runner 
Up: 6th Place

Bloggers investigate social 
networking websites
The humble beginnings of many 
popular Web services, such as 
Google, LiveJournal, and Yahoo!, 
are well-documented and available 
on their websites, and frequently 
recounted in news stories about 
the firms. These websites are also 
scrutinized for any perceived 
violations of users' privacy or other 
basic rights.

However, until recently no 
investigation had been done into 

If you would like to write, publish or edit articles, visit en  .wikinews.org   

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 2

MySpace and Facebook, two new 
"social networking" sites of 
explosive popularity among 
teenagers and college students. 
American bloggers, using Google 
and financial records, have begun 
investigations into the origins and 
policies of these sites, making 
some claims that the site owners 
explicitly deny.

Facebook

Facebook was founded by Mark 
Zuckerberg, an individual web 
developer looking to make friends 
at Harvard University. Although 
Facebook has been sued by 
ConnectU.com for allegedly 
copying its concept and data, 
Facebook is actually the first 
worldwide college network on the 
Internet. As one of the most 
popular college websites, Facebook 
is notable for its lack of prominent 
advertising. It quickly accumulated 
$50,000 in debt in 2004, and it 
took nearly a year for it to begin 
turning a profit, so clearly it 
needed a large amount of venture 
capital.

In August 2005, independent 
blogger Josh Smith theorized that 
Facebook could actually be a data-
gathering operation. He 
determined that Facebook received 
its initial funding from Peter Thiel, 
which he named as co-author of 
the book "The Diversity Myth", 
which argues that 
"multiculturalism" is used to 
promote social intolerance on 
American college campuses. Smith 
also found that Facebook also 
received $13 million in funding 
from "Accel Partners", a firm 
whose manager James Breyer 
formerly served as the chairman 
of In-Q-Tel, a venture capital firm 
operated by the United States 
Central Intelligence Agency.

However, both Accel Partners and 

Peter Thiel have invested in many 
dot-com companies. Peter Thiel is 
the co-founder of PayPal, and 
James Breyer has done extensive 
work in Silicon Valley. 
Investigating a firm's sources of 
venture capital has not often led 
to breakthrough exposes in the 
past.

More importantly, Smith 
discovered clauses in Facebook's 
current Privacy Policy which state 
that they "may share your 
information with third parties, 
including responsible companies 
with which we have a 
relationship". The Privacy Policy 
also warns that "Facebook also 
collects information about you 
from other sources, such as 
newspapers and instant 
messaging services. This 
information is gathered regardless 
of your use of the Web Site." 
Other bloggers have also called 
attention to this ambiguous 
statement, which seems to point 
towards a Facebook conspiracy 
theory. User "tomd" at the Reddit 
news website noted that "these 
sites provide possibly the most 
accurate and easiest to use 
resource for mining information 
about groups of people."

According to Chris Hughes, 
spokesperson for Facebook,
The clause you reference in the 
privacy agreement is leftover from 
an outdated version of the privacy 
policy which is currently being 
updated. We used to have a 
couple features on the site that 
aren't still there, such as collecting 
users' away messages from AIM (if 
they said they wanted it) and 
displaying mentions of their names 
in campus newspapers (again, 
upon request). That clause will not 
be included in the upcoming 
version of the privacy policy which 
will be released in the next couple 
of weeks.

The main issue surrounding 
Facebook is one of trust. Privacy 
advocates on the Web are always 
wary of any website that asks for 
detailed personal information, and 
Facebook takes this to the 
extreme by displaying entire social 
networks. However, most 
Facebook users seem to trust it 
deeply, providing full friends lists, 
phone numbers, and personal 
photo albums.

MySpace

Trent Lapinski, another blogger, 
began an investigation into 
MySpace in July 2005, when it was 
acquired by Rupert Murdoch's 
News Corporation, parent 
company of FOX News. MySpace 
does not often receive criticism 
about privacy issues, as its users 
typically do not give out last 
names or other personal 
information, but its company 
history is more interesting. 
Lapinski was threatened with a 
lawsuit by MySpace's legal team 
when he let them know about his 
investigation, but on January 4, he 
decided to come forward with the 
details anyway.

MySpace expressed interest in 
commenting on this Wikinews 
article but did not respond by 
press time.

MySpace's CEO Chris DeWolfe and 
its most prominent spokesperson 
Tom Anderson first met in 1999 at 
Xdrive Technologies, a dot-com 
startup which gave away free 
storage space to Internet users. 
DeWolfe and Anderson went on to 
work together at ResponseBase, 
LLC., which was acquired by 
eUniverse, Inc., which later 
became Intermix Media. The 
relationship between these three 
companies is tangled indeed, and 
involves the MySpace name itself.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 3

According to Chris DeWolfe, "the 
general MySpace site" was 
launched in September 2003. Tom 
Anderson claims that "MySpace 
was a creative idea before it was a 
business." However, long before 
MySpace became a social 
networking website, the name 
MySpace and the domain 
myspace.com had been used by 
ResponseBase for their profitable 
newsletter about "Freebies, Deals, 
& Discounts", and a free disk 
space host similar to Xdrive. 
Newsgroup archives show multiple 
messages linking to copyrighted 
files hosted on MySpace. In 2001, 
MySpace's spokesperson was 
quoted in an article about "warez". 
The Internet Archive has backups 
of MySpace.com going back to 
1999, but these cannot be 
accessed because MySpace's 
current owners have blocked the 
Internet Archive specifically from 
accessing the site.

One newsgroup message from 
2001 documents the transition 
from MySpace to ResponseBase:
Got more steaming piles of spam 
from "Media Now!" aka 
"responsebase.com". The specific 
username that the spams were 
sent to was only given to a specific 
company (freediskspace.com, later 
myspace.com) for their use only. 
Unfortunately they sold it, even 
though my business relationship 
with them ended in May 2001 
when they discontinued the 
service I was using. Apparently 
they couldn't pay their bills and 
sold their list to spammers.

Actually, MySpace had simply shut 
down and become ResponseBase-- 
as evidenced by the "Freebies" 
newsletter above. ResponseBase 
also used a list of 8 million e-mail 
addresses purchased from Xdrive 
for their newsletters. In 2002, 
ResponseBase was booted from 
their ISP as an illicit spam 

organization-- with Tom Anderson 
himself listed as their billing 
contact. And later still, 
ResponseBase would be renamed 
to MySpace.

In 2002, DeWolfe went on to 
become a director of "Fog Cutter 
Capital Group", whose CEO, 
Andrew Wiederhorn, was convicted 
of income tax and pension felonies 
and sentenced to prison. Fog 
Cutter continued to pay 
Wiederhorn a salary of $350,000 
per month for 18 months while he 
sat in jail. Wiederhorn's wife, 
Tiffany Wiederhorn, is on the 
board of directors at MySpace's 
parent company Intermix Media.

Intermix Media itself has a tangled 
history. In 2004, Intermix (then 
operating as eUniverse) was 
named as a spammer organization 
on USENET. It purchased 
ResponseBase, shut down its 
operations, and reformed it as 
MySpace. On April 28, 2005, 
Intermix was sued by the State of 
New York for installing malicious 
spyware over the Internet. 
According to their press release:
The Attorney General documented 
at least ten separate web sites 
from which Intermix or its agents 
were downloading spyware, 
providing either no warning or 
other misleading disclosures. In 
this way, Intermix and its agents 
downloaded more than 3.7 million 
programs to New Yorkers alone, 
and tens of millions more to users 
across the nation.
Intermix also went to great 
lengths to protect the spyware and 
adware it secretly installed. The 
programs were hidden in unlikely 
locations on the computer and 
could not be removed through a 
computer's "Add/Remove" 
function. In addition, the programs 
omitted "un-install" applications, 
and even reinstalled themselves 
after being deleted.

Just before the adware 
investigation was announced, 
Intermix's primary investors sold 
$25,000,000 worth of Intermix 
stock at roughly $8 per share. 
When the attorney general 
announced the investigation, 
Intermix stock fell to $4 per share. 
Intermix's former CEO, Brad 
Greenspan, has accused Intermix 
investors of insider trading.

Soon afterwards, the spyware 
issue was settled out of court; 
Intermix paid $7.5 million to the 
State of New York.

According to The Economist, "As 
an internet business, 
MySpace.com considers itself to be 
an entirely new breed ... The 
community has grown virally, with 
no advertising." However, this 
leaves one crucial question 
unanswered: without advertising, 
how did the site become popular in 
the first place?

Saudis boycott Danish dairy 
produce
On January 26th, a massive 
boycott of dairy produce from Arla 
Foods started in Saudi Arabia over 
what is perceived as a Danish 
attack on Muslim values. The 
Saudi ambassador to Denmark has 
been recalled for consultations.

The Danish/Swedish dairy 
company Arla is facing a massive 
loss after a spreading boycott of 
its produce in Saudi Arabia. Four 
Saudi retail chains have already 
removed Arla products from the 
shelves. One retail chain has 
placed yellow warning tape 
(common fare for accidents and 
crime scenes) over Arla products. 
There have been cases reported of 
Arla delivery trucks being attacked 
by stones thrown from bystanders. 
Marianne Castenskiold, a senior 
consultant for Dansk Industri, 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 4

expressed a fear that the boycott 
will spread to other countries in 
the region and have detrimental 
effects on other Danish products. 
Denmark is one of the leading 
exporters of agriculture in 
northern Europe, whose economy 
is heavily dependent on foreign 
trade and investment.

The boycott has been announced 
at Friday prayer services in Saudi 
mosques since 20 January 2006, 
obviously helping to foment 
popular support of the nation's 
response to Denmark's alleged 
ignorance of Muslim values. On at 
least one occasion, a delivery 
truck has been greeted by thrown 
stones.

The boycott is a response to the 
publication of an article in a major 
Danish newspaper, Jyllands-
Posten. In its 30 September 2005 
issue it printed 12 drawings of the 
Muslim prophet Muhammed, as a 
response to previous news reports 
that the publisher of a forthcoming 
childrens' book about the prophet 
had had difficulty in finding an 
illustrator, due to fear of extremist 
reactions; drawings of the prophet 
are prohibited by Islamic Law (see 
aniconism). In an attempt to start 
a debate over freedom of speech 
in Denmark, the newspaper 
printed 12 drawings of the 
prophet. 4 of these were of a 
satirical nature, with one showing 
the prophet with a turban hiding a 
lit bomb.

The immediate reactions to the 
publication of the drawings 
included ambassadors from 12 
Muslim countries demanding that 
the Danish Prime Minister, Anders 
Fogh Rasmussen, denounce the 
newspaper. Rasmussen rejected 
this demand, stating that "Danish 
freedom of speech does not allow 
the government to control what 
newspapers print". He further 

noted that the only possible legal 
action against the newspaper 
would be one under the charge of 
blasphemy.

A debate ensued over the 
following months about freedom of 
speech and its value in relation to 
avoiding religious taboos. In mid-
December 2005, a delegation from 
several Danish Muslim 
organizations went on a tour in 
several Midle-Eastern and Arabic 
countries, reportedly to gain 
sympathy for their point of view. 
Several reports state that during 
the tour the difficulties faced by 
Muslims in Denmark were grossly 
overstated.

German Wikipedia to be 
printed
The German online news site, Der 
Spiegel is reporting that "Zenodot 
Verlagsgesellschaft", the 
publishing house that has already 
been selling the German language 
Wikipedia on DVD, is interested in 
offering a printed version of the 
German Wikipedia. The work 
would be comprised of 100 
volumes of about 800 pages each. 
Two volumes, at a price of €15 
each, would be published every 
month starting in January of 2007.

Former German president 
Johannes Rau dies at 75
Former German president 
Johannes Rau has died on Friday 
morning in his home in Berlin at 
the age of 75, his office 
announced. Rau had been 
president of Germany from 1999 
till 2004. He had a heart disease 
for a long time and had to undergo 
twice a surgery after leaving 
office. He is survived by his wife 
and their three children.

Rau was born on January 16, 1931 
in Wuppertal. He first joined the 
Gesamtdeutsche Volkspartei in 
1952. After the party had been 

dissolved, he followed his political 
mentor Gustav Heinemann to the 
Social Democratic Party of 
Germany (SPD). He was elected 
state legislature of North Rhine-
Westphalia in 1958 and became 
governor of the state in 1978. He 
was an unsucessful candidate for 
the chancellorship in 1987. He 
resigned as governor in 1998 
when his party promised to 
nominate him for the presidential 
elections. During his presidency, 
Rau became the first German head 
of state to speak in the Israeli 
Knesset.

His successor, president Horst 
Köhler, ordered that a state 
funeral for Rau be held on 
February 7. He said Germany "has 
lost a distinctive politician, a great 
president and a man who made 
the world more humane."

Chancellor Angela Merkel said 
Germany "has lost an exceptional 
personality".

The governor of North Rhine-
Westphalia, Jürgen Rüttgers, 
called Rau a "great governor" to 
whom the state and its people owe 
a great deal.

SPD chair Matthias Platzeck said 
the Social Democrats lost "an 
irreplaceable friend, who was one 
of the most outstanding and 
popular politicians of our country. 
[...] We will miss him."

Israeli president Moshe Katsav 
called Rau a "great friend of the 
Jewish people and of the state of 
Israel".

Aboriginal Sovereignty Day 
Declared
Representatives of Australian 
Aboriginal Sovereign Nations at a 
gathering in Canberra, have 
declared that the 26th of January 
would be known as Aboriginal 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 5

Sovereignty Day. January 26th 
(Australia Day) is Australia's 
official national day - 
commemorating the landing of the 
First Fleet in Sydney Cove in 1788.

While the rest of the country 
celebrated the Australia Day 
holiday with medals, barbecues, 
fireworks and beer under the 
Union Jack, hundreds of people at 
the Aboriginal Tent Embassy in 
Canberra lit a ceremonial fire and 
discussed the land that once 
belonged to their ancestors.
 
Indigenous Australians 
communities, past and present

Indigeneous Elders have gathered 
this week at the Aboriginal Tent 
Embassy for the Corroboree for 
Sovereignty convergence, in 
response to what they say is the 
continual Government threat to 
control the historical Tent Embassy 
site.

The gathering identified the 34 
year-old Tent Embassy on the 
grounds of Old Parliament House 
in Canberra, as a significant place 
of social, spiritual and political 
importance to Aboriginal Peoples - 
a symbol of the assertion of 
Aboriginal Sovereignty. The 
Aboriginal Embassy, not 
considered an official embassy by 
the Australian government, has 
come under review recently in a 
bid to remove the campsite and 
dwellings originally founded on 
Australia Day in 1972.

The Tent Embassy calls on all 
Aboriginal Sovereign Nations to 
"stand up against the illegal 
occupation of our country and 
continue to resist the oppression 
of our people." The Tent Embassy 
say that "until there is true justice 
for our people, these issues will 
not go away and we will continue 
to resist."

Members of the Embassy will take 
a sacred fire to Melbourne in 
March for the 2006 "Stolenwealth 
Games" campaign, in an effort to 
highlight the plight of Aboriginal 
people. The fire will contain a 
"message of peace, healing and 
justice, and create a focal point for 
unfinished business."

The group calls on all Aboriginal 
Nations to send representatives to 
the Embassy to commemorate and 
review the issues of Land Rights in 
Australia. The Tent Embassy also 
announced the establishment of 
the National Tribal Law Council.

Indigenous leaders, including Marji 
Thorpe, Gary Foley, Robbie Thorpe 
and Michael Mansell claim that 
Native Title and Reconciliation 
haven't adequately addressed 
Indigenous rights. They say: 
"Native Title has mainly embroiled 
Indigenous peoples in complex 
legal processes where they have 
(generally unsuccessfully) had to 
prove their fundamental human 
rights to the land."

The campaigners, known as the 
Black GST, say the process "puts 
the onus on Indigenous peoples to 
somehow prove continuous 
connection with their land, an 
impossible task in many situations 
given the effects of our 
dispossession and attempted 
genocide."

On Australia Day the diverse and 
vibrant group marched peacefully 
through Canberra, gathered at the 
Embassy on the lawns in front of 
Old Parliament House and called 
for recognition of indigenous 
sovereignty over the land.
 
Australain Aboriginal Flag

"We're wanting to let all the people 
know that all the land in Australia 

has been given back to the 
Aboriginal people... and the 
sovereignty now lies with all 
Aboriginal nations," a 
spokesperson Robert Corowa said 
at the Embassy.

To many Indigenous and Non-
Indigenous people, Australia Day 
was is labelled "Invasion Day" - in 
recognition of the colonisation of 
the continent by the British, he 
said. "We call it invasion day. The 
most important thing is that 
everybody in Australia who's now 
living here... we strongly 
encourage them to come to the 
Aboriginal Tent Embassy and place 
a leaf in our fire."

Legal director of the Tasmanian 
Aboriginal Centre (TAC), Michael 
Mansell, says the current Australia 
Day celebrations should be 
scrapped and a new national day 
chosen. Mansell said Australia Day 
would forever remain a racist blot 
on Australia's political landscape 
as long as the event was held on 
the anniversary of the landing of 
the First Fleet.

"There can never be reconciliation 
between whites and Aborigines so 
long as the anniversary of the 
coming of white people is the basis 
for celebrating Australia Day," he 
said. "A fair and just society 
cannot be built on celebrating 
gains by one race at the expense 
of another."

Mr Mansell has also reported the 
theft of an Aboriginal sign from 
the TAC premises. The sign 
reading: "AUSTRALIA DAY Yes, 
let’s celebrate: MURDER, 
INVASION, RAPE, THEFT" was 
removed on the 25th of January 
hours after being installed on the 
Launceston premises.

Mansell says that he will replace 
the sign in an effort to "the 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 6

obvious need to expose the myth, 
as expressed in the national 
anthem, that Australia is a free 
and fair country" and called for 
"white society" to punish the 
offenders.

"This is another instance of the 
continuing trend in Tasmania of 
racist attacks on both people and 
property by extreme elements of 
white society who don't like the 
truth, who don't like Aborigines 
and other races. As with the racial 
attacks on middle Eastern people 
in Sydney, these Tasmanian 
incidents show how Australia 
under the Howard government is 
becoming more openly 
xenophobic," he said.

Activists in Brisbane yesterday 
burned an Australian flag to 
protest against celebrations 
marking European settlement in 
Australia. Around 300 protesters 
staged an "Invasion Day" 
demonstration. Queensland 
Premier Peter Beattie condemned 
the action.

"I don't care whether they're black 
or white ... I don't believe we 
should burn the Australian flag, 
particularly at this time (when) we 
all know we live in an unsettled 
world," he said.

One protester said he believed the 
wrong flag had been burned: "I 
just felt deep down that it should 
have been the British flag they 
burnt not the Australian one."

The Tasmanian Aboriginal Centre 
has strongly opposed the 
compulsory singing of the 
Australian national anthem in 
schools.

NSW Premier Morris Iemma wants 
to make it compulsory for NSW 
schoolchildren to sing the national 
anthem each day before class. The 

plan has strong support from both 
sides of Parliament in Tasmania as 
well as the Multicultural Council of 
Australia and the Australian 
National Flag Association.

However some Aboriginal support 
groups say forcing the singing of 
the national anthem diminishes 
individual enthusiasm for 
participation.

Michael Mansell says, "more 
importantly, the anthem is about 
the white people and immigrants 
and excludes Aborigines." He said 
the words "for we are young and 
free" were a clear reference to the 
last 200 years of colonisation by 
Europeans and dismissed the 
ownership of the country by 
Aboriginal people.

West Papuans refugees forced 
to fly 4000ks despite 
tuberculosis fears
West Papuan asylum seekers who 
arrived in Australia last week, 
were forced to make a 4000 
kilometre journey to Christmas 
Island despite suspicions they had 
tuberculosis. The West Papuans 
were herded on to an RAAF 
Hercules last week and flown to 
Christmas Island.

Two of the group, a man and his 
child, have now been flown the 
2,600 kilometres to Perth, Western 
Australia from the remote Indian 
Ocean island. Air force personnel 
had initially refused to fly them, 
concerned that the flight crew's 
health would be at risk.

"It's a complete farce, absurd" 
said one health official. "It has not 
only posed an unnecessary health 
risk, it has been hideously 
expensive."

The West Papuans were among a 
group of 43 refugees found last 
week on the far north-west coast 

of Cape York in Queensland. They 
had made a five-day journey from 
the Indonesian province in an 
outrigger canoe. They arrived with 
banners accusing Indonesia's 
military in the province ruled by 
Jakarta of genocide and 
intimidation. Their 25m traditional 
boat was fitted with an outboard 
motor and was flying the outlawed 
West Papuan flag.

Amid media scrutiny and the 
disapproval of the Indonesian 
Government, the boat people 
underwent health checks before 
being sent to Chrismas Island. X-
rays and other medical 
examinations strongly indicated 
that at least one man had 
tuberculosis, yet the group were 
flown to Australia's Christmas 
Island Immigration Detention 
Centre.

Upon landing at the Island, health 
officials recommended the patients 
be transferred to Perth. However, 
the crew of the RAAF Hercules 
refused to take them, saying they 
were not "adequately equipped".

A Department of Immigration 
spokesman (DIMIA) said an 
alternative flight was arranged. "At 
this stage there has been no 
positive diagnosis for 
tuberculosis," the spokesman said.

The removal of the asylum seekers 
to Christmas Island has been met 
with fierce criticism from many 
refugee rights groups and 
opposition parties, who say it was 
impractical, potentially 
traumatising and hugely 
expensive. The Immigration 
Department says it has 
interviewed most of the asylum 
seekers but won't say if they have 
made formal asylum claims.
 
Rallies in Sydney, Melbourne, 
Darwin, Canberra and Brisbane 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 7

were held this week, in support of 
the West Papuan asylum seekers. 
Refugee rights advocates 
protested the forced transfer to 
the remote Christmas Island 
facility.

Melbourne auxiliary bishop Hilton 
Deakin told about 130 people 
demonstrating outside DIMIA 
headquarters in Melbourne that, 
"we know that already the 
Indonesian authorities, in 
Canberra and beyond, are trying 
to get to them."

Yet the he Indonesian embassy in 
Canberra denied making any 
approach, saying: "I can 
guarantee that there has been no 
contact whatsoever, it hadn't been 
requested, it was never even 
sought."

But the Immigration Department 
has confirmed that "a junior 
delegation" from the embassy 
went to Weipa last Thursday 
seeking access to the asylum 
seekers. A spokesman for the 
Immigration Department said the 
Indonesians arrived in Weipa on 
Thursday but by then the Papuans 
had already been put on a plane 
for Christmas Island. The West 
Papuans were told they had a right 
to Indonesian consular assistance 
if they choose. "Not one has 
chosen to do so," the spokesman 
said.

"The majority of these 43 people 
are leaders for free expression and 
self-determination and possible 
independence because of the 
oppression from which they 
suffer," Bishop Deakin said. 
"Massacres, rapes and all the rest 
of it have gone on in that country 
for almost 30 years."

He called on the Australian 
Government to cancel its training 
program with the Indonesian 

military.

Democrats leader Lyn Allison said 
the Australian Government had 
"got it wrong on this issue". The 
43 asylum seekers had been 
"whisked off" before they could tell 
their story, she said.

Greens Senator Kerry Nettle has 
called on the government to grant 
access to Papuan asylum seekers. 
The senator says they should not 
be in detention and they certainly 
should be allowed to communicate 
with the outside world.

Senator Nettle will go to Christmas 
Island this weekend to meet the 
imprisoned West Papuans. She 
said the immigration department 
is obligated under the Migration 
Act to allow her to meet them.

Meanwhile New Zealand Greens 
have offered to take the asylum 
seekers. "New Zealand can show 
the Howard government how to be 
compassionate, as we did back in 
2001 when we took some Afghan 
asylum seekers from the Tampa," 
the New Zealand Green Party 
Foreign Affairs Spokesperson Keith 
Locke says.

"It is shocking that the West 
Papuan refugees, having survived 
450 kilometres of open water in a 
flimsy craft, are now bundled off 
to a Christmas Island detention 
camp - well out of range of those 
Australians who wish to help 
them," he said.

"Under refugee law these Papuans 
deserve special consideration, 
having come directly from their 
claimed country of persecution, 
Indonesia, not via a third country, 
as is the case with most asylum 
seekers in this part of the world.

"The Papuans certain have a good 
prima facie case. I know from my 

own visit to West Papua last April 
that there is substantial and 
ongoing harassment of the local 
people, particularly those who 
assert their right to political self-
determination," said Mr Locke.

On Friday last week Indonesian 
security forces shot dead one 
Papuan protester, and wounded 
two others, in the Paniai district, 
where the 43 asylum seekers 
originate.

Queensland's biggest oil spill 
in 35 years
A oil spill in Queensland has been 
described as a tragedy for the 
area's marine life and the biggest 
oil spill in 35 years. The clean-up 
is expected to take up to a week 
and cost more than $3 million.

The spill occurred in Gladstone 
Harbour on the central Queensland 
coast, late on Tuesday night, after 
25,000 litres of heavy fuel poured 
from a coal carrier. The accident 
happened when a tug rammed 
into a Korean coal carrier, 
rupturing its fuel tank.

Several government agencies and 
four skimmer vessels were called 
in after the "Tom Tough" struck 
the Korean-owned, Panamanian-
registered bulk coal carrier "Global 
Peace" - puncturing its fuel tank 
as it was about to berth.

"It'll just annihilate the stocks plus 
everything up and down the food 
chain in relation to what the 
different fishermen catch," local 
fishing spokesman Warwick 
Sheldon said. "It's right in the 
middle of the commercial banana 
prawn fishing season at the 
moment – this has the potential to 
just wipe out their stocks."

Queensland Premier Peter Beattie 
said an investigation was under 
way to determine whether anyone 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 8

would be prosecuted. "There will 
be no cost to the taxpayer 
because of the law," he said. The 
clean-up costs will be met by the 
ship's owners in accordance with 
international maritime law.

The Wildlife Protection Association 
of Australia (WPAA) says the spill 
inside the harbour occurred in the 
worst place possible. "It's probably 
the worst place that we could ever 
have a spill because it's inside the 
harbour," said WPAA president Pat 
O'Brien. "It's an area where 
there's a whole range of animals 
there that'll be affected by it. 
There's dugongs and porpoises 
and animals like that, that breathe 
air, that come to the surface 
regularly. Turtles again too, they'll 
finish up with oil all over them."

It is the worst oil spill in 
Queensland since the Oceanic 
Grandeur ran aground in the 
Torres Strait in 1970 and the 
second spill in Gladstone's Harbour 
within a week. About a tonne of oil 
spilled in the harbour last week.

A marine investigator from the 
Australian Transport Safety Bureau 
(ATSB) is investigating the 
incident. Investigation leader Peter 
Foley says the type of oil involved 
has added to problem. "It's 
certainly more difficult to control 
than perhaps crude oil because it 
tends to be around the same 
specific gravity or same density as 
sea water," he said.

GM posts first annual loss since 
1992
General Motors Corporation has 
posted it's first annual loss since 
1992. GM reported losing US$4.8 
billion in the fourth quarter of 
2005 and a total loss of US$8.6 
billion for the enitre year.

GM admitted Thursday night that 
the loss could swell further as its 

pays pensions and healthcare 
costs to thousands of former 
workers. GM warned that the 
amount calculated for last year is 
preliminary and could rise before it 
is officially reported to the US 
securities and exchanges 
commission in March.

The loss was far greater than 
analysts predicted. Ford, the 
second of the big three American 
car manufacturers beat predictions 
earlier in the week.

GMs automotive division lost $1.5 
billion in the fourth quarter, driven 
by losses in North America. This 
has been attributed to GMs 
shrinking market share, which has 
been taken by Japanese 
manufacturers Toyota and Nissan.

A further $1.3 billion was lost in 
restructuring charges. As part of 
the restructure GM plans to cut 
30,000 jobs and close 12 facilities 
by 2008.

An aide for Kirk Kerkorian, GMs 
largest individual investor (at 
9.9%) has called on the company 
to halve its $US1.1 billion annual 
dividend expense, cut executive 
pay and sell Saab.

Storms a mixed blessing for 
Victorian firefighters
Firefighters in the Australian state 
of Victoria have received a mixed 
blessing overnight as storms 
crossed the state.

The Anakie fire in the state's west 
received a fair amount of rain 
helping firefighters to contain the 
fire.

The Kinglake fire North-East of 
Melbourne also received rain, but 
helped firefighters very little.

The large Grampians fire in the 
state's west and the fire at 

Moondarra in the Gippsland region 
did not receive any rain. The 
storms did however spark two 
spot fires alongside the Grampians 
fire.

Interview: Danny O'Brien of 
the Electronic Frontier 
Foundation
anuary's second Interview of the 
Month was with Danny O'Brien of 
the Electronic Frontier Foundation 
(EFF) on 23 January in IRC.

The EFF is coming off a series of 
high-profile successes in their 
campaigns to educate the public, 
press, and policy makers 
regarding online rights in a digital 
world, and defending those rights 
in the legislature and the 
courtroom. Their settlement with 
Sony/BMG, the amazingly 
confused MGM v Grokster decision 
by the Supreme Court of the 
United States, and the disturbing 
cases surrounding Diebold have 
earned the advocacy organization 
considerable attention.

When asked if the EFF would be 
interested in a live interview in IRC 
by Wikinews, the answer was a 
nearly immediate yes, but just a 
little after Ricardo Lobo. With two 
such interesting interview 
candidates agreeing so quickly, it 
was hard to say no to either so 
schedules were juggled to have 
both. By chance, the timing 
worked out to have the EFF 
interview the day before the U.S. 
Senate schedule hearings 
concerning the Broadcast flag rule 
of the FCC, a form of digital rights 
management which the recording 
and movie industries have been 
lobbying hard for - and the EFF 
has been lobbying hard to 
prevent.

[Wikinews] I'd like to jump into 
some direct questions which were 
suggested by people on the 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 9

research page. These first ones 
relate to the US government and 
online privacy.
Since 9/11 the US administration 
has been progressively violating 
privacy standards in online 
communications, including 
circumventing its own surveilance 
laws and developing—and possibly 
implementing—the Total 
Information Awareness project. 
What is EFF's position regarding 
government monitoring of private 
communications such e-mail, 
instant messaging, and voice over 
IP?
[Danny O'Brien] Since the very 
beginning, the EFF has worked 
hard to keep the traditional laws 
regarding wiretapping and 
monitoring away from the 
Internet, not just because we 
believe in strong 4th Amendment 
rights but because technologically, 
a wiretap on an individual line is 
miles away from what is needed 
to do the equivalent on the 
Internet. That's why, for instance, 
we fought against CALEA being 
extended to the Net, and why 
we're fighting the FCC's extension 
of it now.
A lot of simple approaches to 
surveillance that the gov't would 
like to take are far from 
reasonable, to use the language of 
the 4th amendment.
I should say that I'm using 
American examples here, but 
we're obviously concerned more 
generally
[Wikinews] A related question - 
Will EFF be involved in cases, even 
as amicus, such as the cases filed 
by ACLU Detroit and the Center for 
Constitutional Rights New York, 
which allege the National Security 
Agency violated US law prohibiting 
wiretaps without a warrant?
[Danny O'Brien] We're currently 
looking into every possible 
avenue. One of the difficulties is 
trying to ascertain exactly what 
the government program involved. 

The EFF has a battery of lawyers, 
with different areas of interest
[Wikinews] Is this in the same 
vein as the recent requests for 
google to poney up it's search 
database?
[Danny O'Brien] No, that's a great 
question. The two issues are very 
different, but I think speak to the 
problems that the Internet is now 
being seen as a resource for 
government surveillance and 
research, which we think that all  
Net companies have to become 
aware of. There's a real danger in 
simply logging everything: you 
end up risking being a tool for the 
invasion of your own customer's 
privacy.
[Wikinews] Google alone of the 
largest search engines refused the 
Justice Department's demands to 
turn over user data. The EFF is on 
record as criticizing Google's 
privacy policy. How does the EFF 
feel about that privacy policy now? 
What does EFF feel about the 
other search engine's behaviour—
did they comply with their own 
privacy policies? Does this incident 
reflect the strength or weakness of 
corporate privacy policies online?
[Danny O'Brien] Privacy policies 
largely extend at the moment to 
merely the descriptions of what 
information is stored. We've long 
warned against companies 
collecting large amounts of data 
about their customers, and doing 
nothing to anonymise or 
aggregate it. We think that 
companies are storing up trouble 
for themselves this way.
[Wikinews] Does the EFF have any 
material or programs that seek to 
educate employeers and 
companies on the advantages of 
privacy?
[Danny O'Brien] We do -- hold on, 
I should be handing out more 
URLs http://www.eff.org/osp/ is 
our guide to "online service 
providers" for the best practicies 
in logging data. I'm also speaking 

at the MySQL conference later this 
year on what *not* to include in 
your schema. It's an interesting 
area, because it's one where 
coders have a degree of power 
over what can be done.
Personally, I'd like to see a great 
deal more knowledge about how 
to aggregate and anonymise data 
being spread among the 
community. I'm constantly 
recommending the book 
Translucent Databases, which 
covers this very nicely. Also, the 
OSS source would do a great 
service by setting reasonable 
defaults for software logging 
behaviours. The trouble is, and I 
think we all fall into this trap; we 
assume the more logging the 
better. How many of us are 
casually logging this, for instance?
[Wikinews] I'd like to talk about 
the Sony BMG case for a bit, if 
that's okay. First, congratulations 
to EFF in regard to some of the 
successes in the Sony BMG case. 
There are some questions, 
clarifications about the case, 
however. The settlement appears 
to cover the XCP and SunComm 
software delivered on CDs. What 
about OpenMG XCP, DRM used by 
Sony BMG's SonicStage software 
for Sony Connect?
[Danny O'Brien] Okay, this is 
where I have to say that I'm a 
*bit* limited in what I can say. 
Ah, if only out of blind ignorance 
in this particular case.
[Wikinews] Do you know if the 
OpenMG XCP software is 
mentioned at all in the 
agreement?
[Danny O'Brien] I don't know 
about OpenMG: we joined the 
case representing XCP and 
SunComm users, so I don't think 
that was covered. But watch me 
shine the giant neon IANAL sign 
above me. If you like, I can ask 
after the interview, and we can 
add that to the results.
[ Wikinews] I'd appreciate that.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 10

Can you disclose the terms of the 
settlement regarding future use of 
software DRM measures? Have 
they promised not to alter users 
machines in the future?
[Danny O'Brien] Again, it's always 
dangerous to paraphrase legal 
documents. Ah, we have an FAQ 
that covers this. Thank goodness: 
http://www.eff.org/IP/DRM/Sony-
BMG/settlement_faq.php
[Wikinews] This case also has 
some connection to copyright 
infringement
the XCP software included code 
taken from the VLC media player 
software, which is released under 
the GPL. Is EFF involved in any 
cases regarding this?
[Danny O'Brien] No we didn't 
cover this. We don't have standing 
to take on the copyright issue - 
i.e. we would have to represent a 
copyright holder.
[Wikinews] Would EFF be involved 
in such a case if asked?
[Danny O'Brien] It'd be an 
interesting case, but we try to 
distribute these cases to where 
the expertise lies. During the Sony 
BMG case, we spoke to groups like 
the FSF and the Software Freedom 
Law Center. Generally speaking, 
they're the people who would be 
best placed to investigate cases 
like this.
It's worth saying that we're really 
pleased that there's now a whole 
constellation of great 
organisations that we work with. 
FSF, the Berkman Center, Public 
Knowledge in D.C., the list goes 
on.
[Wikinews] The Sony BMG case is 
a content producer attempting to 
enforce DRM on their clients. The 
US FCC is trying to do the same 
thing on the hardware of US 
citizens with the Broadcast Flag. I 
know the EFF is involved in the 
lobbying on this, but I have 
questions which lead into this. This 
is a hardware issue. Does it matter 
on the internet?

[Danny O'Brien] Yes, for a number 
of reasons.
The point about the broadcast and 
audio flags is that they set up a 
kind of ghetto for content. The 
whole point of both is to 
*prevent* distribution onto the 
Internet. But in order to do that, 
you need to create a hardware 
world which is fenced off from not 
just the Net, but from user 
modification, and open source 
development.
This ghetto has to be created in 
every audio-visual device, by 
government mandate. So that 
affects the Net a couple of ways. 
Firstly, you essentially curtail the 
Net's use. But secondly, these 
flags are easily (though illegally) 
circumventable, so they generally 
prompt even more draconian laws 
(which are just as easily 
circumventable.)
One of our biggest problems with 
the flags is they cross a Rubicon. 
They create a government 
technological mandate in user 
tech. Once you start down that 
path—especially when you 
discover your initial mandate 
doesn't actually work—you just 
ask for more and more control.
[Wikinews] Isn't this already the 
case, considering the HDTV 
standard and others? Isn't 
standards an element of the FCCs 
mandate?
[Danny O'Brien] Standards for 
broadcast and reception, but not 
standards for what you do *after* 
you receive something. Remember 
the FCC's primary job is to 
prevent interference, and to 
manage the commons of the 
public airwaves. It's a huge 
overreach for it to take over what 
you do with what comes from over 
those airwaves.
[Wikinews] Because this is a rule, 
not a law, how does the EFF plan 
to approach it in the US Congress?
[Danny O'Brien] Well, the initial 
regulation was thrown out by the 

courts, who agreed with us that 
this was agency overreach. So 
what we've seen now is groups 
like the MPAA and RIAA attempt to 
extend the FCC's powers by law.
For all of last year, they attempted 
to do that by -- well, for want of a 
better word, sneakily attaching 
the necessary language to other 
bills. As you say, it can potentially 
be a very small amendment, so I 
suppose they felt that they could 
do this. Everyone fought an 
incredibly effective campaign to 
prevent this. And a lot of that had 
to do with the Net—we'd hear 
from the Hill of a lobbyist attempt 
to include the regulation, and we'd 
be able to organise calls and 
letters from constituents very 
quickly.
Most politicians, strangely enough, 
don't like it when something is 
sneaked past them. And we 
managed to alert a lot of them to 
arguments they weren't hearing 
from broadcasting lobbyists.
Now, we're seeing a second stage. 
Which is Hollywood coming out 
into the open, and presenting the 
flags openly. That stage begins 
tomorrow, with Senate hearings 
on the topic.
[Wikinews] The Senate will begin 
hearings on this rule tomorrow. 
What does EFF expect to happen 
during this legislative process? 
How might this affect online 
communities? to get specific and 
personal, what does it mean to 
Wikinews readers and 
contributors?
[Danny O'Brien] If the law passes, 
it'll have dramatic effects. 
Particularly to wikinew's future, 
actually: I think we can all foresee 
a time when Wikinews would take 
fair use samples of the news and 
public affairs, both audio and 
visual. With a broadcast or audio 
flag in place, that usage - while 
legal - would effectively disappear 
or at least be much much harder.
More generally, you'll see 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 11

advancement in tech frozen in a 
lot of areas, the pulling away of 
open source development in 
anything that was connected to 
HD TV or digital radio. The biggest 
problem here is that technology 
like the flag gives the 
entertainment industry a stick to 
hit the technology industry. Before 
the broadcast flag was even 
introduced, hollywood was lining 
up objections to technology like 
Tivo-To-Go.
[Wikinews] I understand that 
would be the case in the USA, but 
could you explain how this might 
affect people in the EU? or 
anywhere outside the USA?
[Danny O'Brien] Sure, one of the 
areas that we spend a lot of time 
with these days—we have two 
staff working full time on 
international issues—is what's 
called policy laundering. So for 
instance, the worst provisions of 
the DMCA have generally been 
introduced into law in countries 
like Australia by their inclusion in 
bilateral Free Trade Agreements. 
Already, Hollywood 
representatives have been 
working in Europe and elsewhere 
to introduce the equivalent of the 
broadcast flag there. The rule is 
that if you can introduce it in one 
country, that makes it a lot easier 
to export it elsewhere.
[Danny O'Brien] Copyright 
extension is a great example of 
this. In that, the last US copyright 
extension was introduced to track 
Europe, and now Europe is being 
encouraged to match its copyright 
with the US. We're already seeing 
that with copy control mandates 
like the flag.
[Wikinews] The Broadcast flag is a 
form of Digital Rights 
Management, in this case 
implemented by the US FCC. 
There are other DRM issues to talk 
about. In the French Parliament 
the DADVSI law, which relates to 
the implementation of the 2001 

European Directive on Copyright in 
France, is under active 
consideration. Has the EFF had the 
opportunity to consider this law, 
and what is the opinion if so?
[Danny O'Brien] Actually, I was 
just talking to Submarine about 
this before the interview started. 
We're keeping as close an eye on 
this as we can. It's a good 
example of the ratchet problem as 
it's an implementation of the 
EUCD.
[Wikinews] Canada and Belgium 
apply heavy taxes on copying 
medium, and the revenues from 
these taxes are used to support 
creative artists and developers, as 
an alternative to supporting DRM. 
What does EFF feel about such a 
method to control fair use/fair 
dealing?
[Danny O'Brien] Actually, we 
prefer a system of voluntary 
licensing schemes over either of 
these approaches. 
http://www.eff.org/share/collectiv
e_lic_wp.php
[Wikinews] There are efforts under 
way to develop an open standard 
DRM, such as a project by Sun 
Microsystems which is relatively 
fair to users. Would EFF support 
an open standard/open source 
DRM, or is the entire concept of 
DRM considered unacceptable in 
any form?
[Danny O'Brien] Our take on Sun's 
DRM: 
http://www.eff.org/news/archives
/2005_08.php#003929
Essentially, our disagreement isn't 
with DRm per se: it's DRM backed 
up by the DMCA's anti-
circumvention laws. If users had 
the right to circumvent DRm to 
exercise their fair use rights, we 
think the market would quickly 
sort out what controls on media 
use were acceptable and what 
were not.
[Wikinews] A follow-on question 
from the French one
does eff plan to set up some 

chapters in Europe ?
[Danny O'Brien] France like many 
countries, has a great core of 
activists and advocates already. 
We'd be delighted to help them in 
any way we can.
[Wikinews] A follow-on question 
regarding the Sony BMG case
Does EFF have a response to the 
Register article 
http://www.theregister.co.uk/2005
/12/06/eff_needs_to_die/
[Danny O'Brien] Sigh. I wondered 
if this would turn up. It's a really 
odd article, given that it includes a 
bunch of cases that aren't ours, 
ones that we didn't lose, and other 
oddities. I think we'd rather let the 
facts speak for themselves. Here's 
a list of our 
[ http://www.eff.org/legal/victorie
s/ victories]. There's a longer list 
at the wikipedia entry.
[Wikinews] Are there any 
questions I should have asked 
you, which I did not?
[Danny O'Brien] Hahah! No, but 
I'm happy to take additional 
questions. I'm actually trying to 
think of some of the harder 
questions.
[Wikinews] Well, I think I'll ask 
MrM to unmoderate now, and let 
everyone mob you.
[MrMiscellanious] :) Alright, here 
we go...

MrMiscellanious made this room 
no longer moderated for normal 
users.
[Danny O'Brien] I guess the 
question we often get asked is 
"Why aren't you doing something 
about X?" where X is a matter that 
really is important—the simple 
answer to that is that we have 
limited resources. Which is why 
I'm really happy to see lots of 
other organisations spring up.
[Question] Does EFF support TOR, 
financially or otherwise, anymore?
[Danny O'Brien] We host Tor's 
website, but direct funding was for 
last year. Actually, the Tor 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 12

questions really are so frequentlyl 
asked that they're best answered 
on Tor's FAQ (including the legal 
FAQ we wrote for them.) 
http://tor.eff.org/faq.html.en
[Question] en.Wikipedia prevents 
TOR endpoints from editing on the 
site; does EFF consider such class-
blocking an acceptable response to 
behavior, or is it generally 
inappropriate?
[Danny O'Brien] We're 
disappointed. We hope there's a 
way of providing a technical 
solution that would work to 
support Tor's aims, and would be 
practical for Wikipedia. If we can 
work as an intermediary in that 
discussion, we'd be happy to.
[Question] European 
Organisations which have similar 
goals like the EFF were not 
succesful in preventing 
Telecommunications data 
retention. What conclusions does 
the EFF draw for their own 
campaigns?
[Danny O'Brien] I have a long 
answer to that, with my EFF hat 
off.
Okay, so the reason I'll take my 
EFF hat off to answer your 
question, is because I'm also 
involved in ORG which is one of 
those organisations in Europe. The 
conclusion is that advocacy needs 
resources. One of the strengths of 
EFF and other US advocacy groups 
is they are permanent, with a paid 
staff. http://openrightsgroup.org
I think that now there are sites 
like http://www.pledgebank.com 
around, and facts like the 
wikipedia funding drive show that 
we're getting to the point where 
we can turn volunteer 
organisations into groups that 
have that flexibility, plus financial 
resources. Which means you get 
to the situation where the group 
of volunteers who formed ORG 
can now work on projects like 
submitting to UK parliamentary 
inquiries: 

http://www.openrightsgroup.org/o
rgwiki/index.php/APIG_DRM_Publi
c_Inquiry
There are fantastic groups in 
Europe, like EDRI and FFII and I 
think the time is now right for 
those groups to be given more 
resources by everyone. And I 
speak as someone who 
traditionally comes out in hives 
when money is mentioned. It's a 
big leap, but I think it's one we all  
have to work at getting right. Give 
to them, at exactly the same time 
as you join the EFF: 
http://www.eff.org/support/

Danny O'Brien puts EFF hat back 
on.
[Question] "Danny O'Brien "once 
successfully lobbied a cockney 
London pub to join Richard M. 
Stallman in a spontaneous 
demonstration of Bulgarian folk 
dance." Can you give details?"
[Danny O'Brien] RMS is a great 
fan of folk-dancing, and was 
teaching me and some friends the 
dance moves to the Free Software 
Song in a pub in Shoreditch. 
Maybe it was the alcohol, all the 
alledgedly viral nature of the GPL, 
but by the end, we had most of 
the pub doing them. He loves it,  
although recently I believe he's 
hurt his leg and can't do it so 
much any more
[Question] Wikipedia was earlier 
attacked by a group, which has 
launched a website, claiming that 
Wikipedia should be upheld by law 
to have 100% factuality in their 
website (relating to an earlier case 
where a bogus biography was 
posted to Wikipedia). What is the 
EFF's stance on the issue?
[Danny O'Brien] I'm not sure of 
the site that you refer to, but 
obviously we'd support Wikipedia 
on this matter. We don't see any 
problem with Wikipedia's process.

[Question] There is an article on 
de.wikipedia (German) about the 

hacker "Tron". His full offline name 
is included in the article. A 
German court has issued an 
injunction preventing the 
Wikipedia.de website (the website 
of the German Wikimedia 
Foundation) from linking to the 
de.wikipedia site, which is outside 
the jurisdiction of that court. What 
does EFF think about such 
extranational effects of local laws? 
Does a person's name, especially a 
figure as well known as Tron, 
deserve special privacy? The order 
was obtained based on a proposal 
by the deceased hacker's family. 
And it should be pointed out that 
the hacker's real name was known 
for a long time.
[Danny O'Brien] It's a good 
question: honestly, it depends on 
the law, and the practicality of the 
law. I can't speak to the case, 
particularly as the last i heard, the 
facts weren't clear. In this case, 
it's not the territoriality of the law 
that's of concern, it's whether 
anyone should be forbidden from 
linking to a resource.

 License

This work is licensed under the 
Creative Commons Attribution 
License. Articles published in this 
Print edition were created by 
Wikinewsies.  

To view a copy of this license, visit: 
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ 

or send a letter to 
Creative Commons
543 Howard Street, 5th Floor
San Francisco, California, 94105, USA

Audio Wikinews

Audio Wikinews is a free non 
point-of-view news radio program 

recorded daily. 
 http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Audio

About Wikinews Print Edition

For more information about 
Wikinews Print Edition visit: 

http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Print

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/


Saturday, January 28, 2006 Wikinews Page 13

Today in History
1521 - The Diet of Worms was 

convened to discuss Martin Luther 
and the Protestant Reformation in 

the Holy Roman Empire.
1820 - A Russian expedition led by 
Fabian Gottlieb von Bellingshausen 

approached the coast of 
Antarctica.

1855 - A locomotive on the 
Panama Railway made the world's 

first transcontinental crossing.
1921 - A symbolic Tomb of the 
Unknown Soldier was installed 
beneath the Arc de Triomphe in 

Paris.
1986 - NASA Space Shuttle 

Challenger exploded 73 seconds 
into its tenth mission.

Quote of the Day
"Sit down and put down 

everything that comes into your 
head and then you're a writer. But 
an author is one who can judge his 

own stuff's worth, without pity, 
and destroy most of it." ~ Colette

About Wikinews

We are a group of volunteer 
journalists whose mission is to 
create a diverse community 
where citizens from around the 
globe (including you) can 
collaborate to report the news on 
a wide variety of current events. 
By making our content 
perpetually available for free 
redistribution and use, we hope 
to contribute to a global digital 
commons. 

Got news and no computer? 
Call the Wikinews Hotline

+1-866-653-4265 
(toll-free in the U.S.)
+1-202-742-5918 
(outside the U.S.)

 

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org 

http://www.wikinews.org/

