

2

Some months ago the newspaper Atesh went out of business due to lack of funds. Last month N/C revived the paper and have been in direct control ever since; however, leaving the former publisher as nominal head. Under N/C direction the paper has assumed the lead in an anti-Mossadeq campaign. Atesh is being published every afternoon in an attempt to compete with the pro-Mossadeq Bakhtar Emruz, which is owned by Foreign Minister Fatemi. The arrest of the editor, Boucheri, seems to be an indication of the effectiveness of the Atesh campaign against Mossadeq, and is further evidence of the Prime Minister's drive to suppress all manner of criticism of his government, and is in line with other steps that he has taken recently, for example the crackdown and actual detention of some Mullahs that have delivered anti-government sermons. Since Atesh was also in the vanguard of the campaign against the Tudeh party and the Soviet Communists, the arrest of its editor may indicate, as well, a softer or more cooperative policy with the Tudeh, which is substantiated by other recent Mossadeq actions. Of the other two papers mentioned - Mard-i-Asia and Papelki-i-Iran - only the first do we know definitely has been receiving funds from N/C, though on a spot basis rather than the regular subsidy that they pay Atesh. However, it is most probable that they have dealt with the second paper as well since N/C at one time or another have dealt with nearly all uncommitted - non-Communist, non-Government - papers in Tehran and several in the provinces. It is reasonable to expect that Mossadeq's drive to eliminate effective opposition will continue and that other editors of anti-Government papers will be arrested, or harassed or at least warned to discontinue their activities.

APPROVED FOR RELEASE:  
21-Jun-2011

CLASSIFICATION REVIEW ED 12005  
CONDUCTED ON \_\_\_\_\_  
DERIVATIVE CL BY \_\_\_\_\_  
 DECL  DOWNGR TO \_\_\_\_\_  
REVIEW ON \_\_\_\_\_  
DERIVED FROM \_\_\_\_\_